Suomalaiset ovat nyt aiempaa tyytymättömämpiä uusiin, vastavalmistuneisiin asuntoihin. Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyystutkimuksessa toimialan keskiarvo heikkeni edellisvuodesta.
Uudisasunnon ostajien kokemuksia mittaavan EPSI Rating 2022 -tutkimuksen asiakastyytyväisyysindeksi oli 74,6, kun se edellisessä tutkimuksessa oli 76,4. Erittäin tyytyväisten asiakkaiden raja on 75 tai sen yli.
Asiasta kertoo Rakennusteollisuus tiedotteessaan.
– Tulosten mukaan ostajien odotukset ovat mittaushistorian aikana kasvaneet. Tämä saa asiakkaat arvioimaan yrityksiä yhä kriittisemmin, ja nämä joutuvat tekemään entistä enemmän töitä asiakastyytyväisyyden eteen, toteaa EPSI Rating Suomen maajohtaja Heidi Laitinen tiedotteessa.
Laitisen mukaan on kuitenkin hyvä huomioida, että vaikka asiakastyytyväisyyden eri osa-alueiden tulokset ovat tulleet alas huippuvuosista, ne ylittävät kaikki edelleen 75 indeksipisteen rajan.
Yritysten välisen vertailun kärkipaikan vei Peab, jolla on ollut ykkössija myös aiemmin neljänä vuonna. Toiseksi ylsi ensimmäistä kertaa rankingiin osallistunut Hartela, ja kahden edellisen vuoden voittaja YIT sijoittui nyt kolmanneksi. Toimialan keskitason ylitti myös vuoden takaisiin tuloksiin nähden eniten petrannut SRV.
– Keskiarvon alapuolelle jääneiden yritysten osalta ei myöskään voida sanoa, että asiakastyytyväisyys olisi heikko. Yrityksillä on hyvinkin tyytyväisiä asiakkaita useimmissa kohteissa, mutta mukana on yksittäisiä hankkeita, jotka painavat tulosta alemmas, Heidi Laitinen toteaa tiedotteessa.
Tulosten julkiseen vertailuun osallistuvien kahdeksan yrityksen lisäksi tutkimuksessa on myös mukana erillinen ryhmä keskikokoisia ja pienempiä rakennusyhtiötä.