Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mitä ihmettä tapahtui kauppojen tupla-alennetuille tuotteille? – Yle: Punalaputetut ruoat viedään nyt käsistä jo ennen alea

Suomalaiset kaupat ovat onnistuneet kutistamaan biohävikkinsä lähes olemattomiin, eikä illalla tehtyyn -60-prosenttiseen alennusmyyntiin yksinkertaisesti riitä elintarvikkeita. Muuttuneista ostotottumuksista kertoo Yle.

Halpa hinta ei ole ainoa syy, sillä myös ekologisuus ja hävikin välttäminen kuuluu asiakkaiden vastauksissa.

Punalaputetun ruoan hinta sai Juhan järkyttymään Prismassa – näistä kaupoista Anne ja Pasi löytävät nyt parhaat 60 prosentin alennukset

Esimerkiksi Kokkolan Prisman päivittäistavaraosastolla asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos havaittiin jo viime vuoden loppupuolella. Siellä trendi näyttää olevan se, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen.

Ostokäyttäytymisen muutos koskee ale- eli punalaputettuijen tuotteiden lisäksi myös muita tuotteita: kuluttajat valitsevat monesta tuotteesta sen halvemman vaihtoehdon, jos on mistä valita,.

Lidl haastaa Prisman ilta-alen: lihatuotteisiin 50 prosentin "punalaput" jo aamulla – Kuiva- ja pakastetuotteetkin tulevat punalappuryhmään

Biohävikin piikkiin menevät lähinnä enää rikkoutuneet pakkaukset, joita ei voi kuluttajille myydä. Ylen mukaan kolme suurin kaupparyhmittymää – Kesko, Lidl ja SOK – kertovat hävikkiruuan käyvän hyvin kaupaksi.

Lidlin asiakkaat suosivat puolestaan hedelmistä ja vihanneksista kerättyjä hukka-ale-laatikoita sekä paistotuotteita.

Määrällisesti myydyimpien hävikkiruokien joukkoon kuuluvat pakatut leivät, koska niillä on nopea kierto.