Keski-Uudenmaan hyvinvointialue aikoo helpottaa Mäntsälän terveysaseman ruuhkaa yhteistyöllä yksityisten palveluntarjoajien kanssa, kirjoittaa Keusote tiedotteessaan.
Yhteistyötä on valmisteltu viime syksynä, ja se käynnistyy maaliskuun 2023 aikana.
Jatkossa Mäntsälän terveysaseman läsnä- ja etävastaanottoja tulee pitämään myös yksityisten palveluntuottajien lääkäreitä.
Keusoten mukaan Mäntsälän terveysasemalle on syntynyt lääkäripula, sillä terveysasemalle ei ole saatu riittävää määrää lääkäreitä aktiivisesta rekrytoinnista huolimatta.
Ongelma on aiheuttanut erityisesti kiireettömien lääkäripalvelujen ruuhkautumista.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa on tällä hetkellä keskimäärin 40 prosentin lääkärivaje, Mäntsälän terveysasemalla vaje on 70 prosenttia, Keusote kertoo tiedotteessaan.
Keusoten mukaan Mäntsälän terveysaseman palveluja on ruuhkauttanut entisestään vuodenvaihteessa käyttöönotettu uusi potilastietojärjestelmä, joka otetaan vaiheittain käyttöön koko Keusoten alueella. Henkilöstön koulutukset ja järjestelmän tekniset käyttöönotot ovat vaikuttaneet erityisesti puheluiden takaisinsoittojonojen kasvuun.
Ruuhkautuminen Mäntsälän terveysasemalla koskee erityisesti kiireettömiä lääkäripalveluja.
Keusote lupaa turvata kaikki kiireellisen hoidon palvelut.
Iltaisin ja viikonloppuisin kaikkia Keusoten alueen asiakkaita palvelevat Keusoten Akuutti Justissa ja Hyvinkään yhteispäivystys, jossa on myös yöpäivystys.
Keusote haluaa muistuttaa, että useissa terveyteen liittyvissä asioissa terveysasemalla voi asioida sähköisesti. Esimerkiksi Omaolo-palvelussa voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa ja saada kohdennetut toimintaohjeet, ja tarvittaessa terveydenhuollon henkilöstöön voi olla yhteydessä.
Keusotessa kehitetään tällä hetkellä voimakkaasti sähköisiä palveluita, ja kuluvan vuoden aikana asiakaskäyttöön on odotettavissa useita uusia toimintoja.