Keusoten puhelinpalvelussa on otettu käyttöön uusi kiireellisyysluokituksen valinta, jonka pitäisi nopeuttaa potilaiden hoitoon pääsyä kiireellisissä tilanteissa.
Aiemmin kiireellistä ja kiireetöntä hoitoa tarvitsevat asiakkaat ovat soittaneet samaan numeroon ja odottaneet puhelua sote-alan ammattilaisilta samoilla takaisinsoittolistoilla.
Takaisinsoittojärjestelmässä on ollut merkittäviä viiveitä, ja joissain tilanteissa takaisinsoittoa on joutunut odottamaan jopa kaksi viikkoa.
Tammikuun alussa käyttöön otetun kiireellisyysluokituksen pitäisi kuitenkin helpottaa tilannetta kiireellistä hoitoa vaativien osalta.
Keusote opastaa tiedotteessaan asiakasta soittaessaan valitsemaan, onko kyseessä kiireellistä vai kiireetöntä hoitoa vaativa asia. Asiakkaan on hyvä huomioida, että kiireellisen hoidon tarve tarkoittaa sitä, että tilanne edellyttää arviota ja hoitoa vielä samana päivänä eikä niitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Hoidon tarve voi aiheutua äkillisestä sairastumisesta tai vammautumisesta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta tai toimintakyvyn heikkenemisestä.
– Näin pystymme varmistamaan, että kiireellistä hoitoa vaativat asiakkaat saavat ruuhkatilanteessakin palvelua vielä samana päivänä. Palvelun sujuvuuden takaamiseksi pyydämme, että kiireellisen hoidon valintaa käytetään vain kiireellisissä asioissa, Keusoten tiedotteessa kuvataan.
Keusoten lääkärin ja hoitajan vastaanottojen virka-aikainen puhelinpalvelu on ollut jo pidempään ruuhkautunut. Syksyllä jonoja saatiin hyvin purettua, mutta loppuvuonna erityisesti influenssarokotusten ajanvaraukset ja hengitystieinfektioiden määrän kasvu aiheuttivat uudelleen ruuhkautumista.
Takaisinsoittopalvelussa on tällä hetkellä jonossa on noin 2800 puhelua.
Keusote yrittää purkaa ruuhka nyt siten, että henkilöstöä on lisätty puhelintyöhön erityisesti aamuisin klo 8–10, jolloin merkittävä osa puheluista tulee.
– Näin pyrimme lyhentämään yhteydenottojen vasteaikaa ja estämään puhelujonojen kasvua.
Keusoten tiedotteen mukaan puhelujonoa ovat lisänneet myös päällekkäiset yhteydenotot. Teknisen muutoksen myötä samasta puhelinnumerosta pystyy kuitenkin jättämään enää vain yhden soittopyynnön.
– Näin vältymme turhilta takaisinsoitoilta.
Keusote muistuttaa myös, että jononpurkupäiviä on järjestetty useina viikonloppuina, joita jatketaan mahdollisuuksien mukaan. Näin olleen takaisinsoitto terveysasemalta voi tulla myös lauantaina tai sunnuntaina.
Keusoten vastaanottojen keskitetty puhelinpalvelu (p. 019 226 0505) palvelee iltaisin klo 16–20 ja viikonloppuisin klo 8–20 kiireellisen hoidon puheluissa 15.1.2023 saakka. Virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu siirtyy 16.1.2023 alkaen Päivystysavulle (p.116117).