Mäntsälän Hirvihaaraan kaavaillun lentokentän ympäristölupahakemus on hylätty oikeudessa.
Vaasan hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston kaksi vuotta sitten Aero Invest Oy:lle myöntämän ympäristöluvan lentopaikan rakentamiseen.
Vaasan hallinto-oikeuteen tehtiin kaikkiaan yhdeksän valitusta Avin ympäristölupapäätöksestä. Yhden valituksen tekijänä olivat Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ja Mäntsälän luonnonsuojeluyhdistys, muut olivat yksityishenkilöiden tekemiä.
Oikeus katsoi, että lentokentän, virallisesti lentopaikan, rakentaminen aiheuttaisi lähiasukkaille kohtuutonta meluhaittaa.
Valittajien perusteluissa esitettiin kenttää vastaan monia muitakin syitä kuin meteli. Hallinto-oikeus antoi lausunnon kuitenkin vain melun osalta.
Oikeus tutki valitukset myös muilta osin, mutta koska Avin päätös tuli kumotuksi meluvaikutusten vuoksi, oikeus katsoi, että muista valitusten perusteluista ei ole tarpeen lausua mitään.
Mäntsälän kentästä on kiistelty vuosia. Hankkeen takana on yrittäjä Janne Kuulasvuo. Kuulasvuolla oli viime vuoden loppuun saakka betonipurkamiseen erikoistunut yritys Gles Kierrätys Oy. Vuosi sitten Kuulasvuo myi yrityksen toiselle rakennuspurkuun keskittyneelle yritykselle, Circulation Oy:lle. Kuulasvuo siirtyi Circulation Oy:n betoniliiketoiminnan johtajaksi.
Kumottu ympäristölupa käsitti luvan myös kallion louhinnalle, kiviaineksen ja betonin murskaukselle, jätteen maarakentamishyödyntämiselle ja jätevesien johtamiselle ojaan.
Aeron hakemukseen liitettyjen melumallinnusten perusteella on arvioitu, etteivät melun ohjearvot ylity enimmäislentomäärilläkään asumiseen käytettävillä alueilla.
Lentomelu voi kuitenkin melualueiden suppeudesta huolimatta aiheuttaa toistuvasti samalle alueelle kohdistuvana kohtuutonta rasitusta, oikeus katsoi perusteluissaan.
Lentokoneiden lento-operaatioita olisi hakemuksen mukaan ollut enintään 12 000 vuodessa ja enintään 300 päivässä. Helikoptereiden lento-operaatioita olisi ollut enintään 2 100 vuodessa ja enintään 30 päivässä. 15 tunnin ajalle jaettuna lentokoneiden lento-operaatioita olisi ollut enintään 20 tunnissa eli joka kolmas minuutti.
Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen 2. helmikuuta 2023 asti.