– Olipa mukava, että onnistui tuo homma Kouvolassa. Onneksi saimme aamupäivällä niinkin huiman kuin kolmen sekunnin eron Emiliin (Lindholm). Huollon jälkeen pojat alkoivat saada vähän kiinni, mutta onneksi ero juuri riitti ja kilpailu ja samalla sarja kääntyi meidän iloksi. On hienoa, että kilpailu on kovaa ja tasaista, tuntuu paremmalta voittaa kovatasoinen sarja. Nyt ainakin minun ymmärrykseni mukaan kaikki ajoivat niin kovaa kuin noilla pystyy ajamaan, muistelee Mikko Heikkilä viimeistä SM-sarjan Kouvolan kilpailua, kun viimeisen 25,5 kilometrin erikoiskokeen jälkeen eroa jäi 0,4 sekuntia Heikkilän autokunnan hyväksi ja samalla SM-sarjan voitto oli ratkennut kilpailuparille Heikkilä-Samu Vaaleri.
Mikko Heikkilä kuvailee kauden 2022 SM -rallisarjan kulkua:
Tunturi: En vieläkään tiedä, miksi meillä ei vauhti riittänyt. Jäätiin kärjelle tosi paljon. Oltiin toki podiumilla, mutta ero kärkeen oli valtava. Ei kuitenkaan luovutettu.
Riihimäki: Johdettiin rallia, mutta illalla Teemu Asunmaa pääsi hyökkäämään ja Emil Lindholm ajoi vähän pihalle. Tiputtiin toiseksi, mutta saimme hyvät pisteet ja nousimme sarjakärkeen.
Kuopio: Ralli alkoi tosi hyvin, noustiin lauantain ekalla erikoiskokeella hyvällä ajalla kärkeen. Homma näytti hyvältä, mutta seuraavalla erikoiskokeella autosta hajosi korkeapainepumppu ja tuli keskeytys. Tiputtiin sarjassa aika alas ja tuntui, että mestaruus meni siihen. Emi sai kahdet hyvät pisteet ja Teemukin oli sarjassa hyvin.
Turku: Johdettiin rallia ihan alusta asti. Viimeisellä pätkällä spinnasin. Meillä oli ollut etua Teemuun ehkä 2-3 sekuntia, mutta spinnin vuoksi tiputtiin kolmanneksi. Silloin viimeistään ajattelin, että tätä mestaruusmahdollisuus ei enää kestä.
Seinäjoki: Alusta viimeiseen pätkään asti johdimme kisaa. Viimeinen pätkä tuli ja meillä oli 5 sekunnin johto Emiliin ja ajattelin, että normaali ajo riittää. Keli oli paha ja mutainen. Otin liian varman päälle ja Emil ajoi tosi kovan ajan ja meni ohi. Tiputtiin toiseksi. Nyt olin täysin varma, että mestaruutta ei tule. Luovutin ajatuksen mestaruudesta.
Mikkeli: Oli helppo ajaa, kun olin tavallaan luovuttanut mestaruushaaveet. Lähdin ajamaan jokaista pätkää niin kovaa kuin osasin. Noustiin reiluun johtoon. Toiseksi viimeisellä pätkällä Emilillä hajosi auto ja hän keskeytti. Teknisten keskeytysten osalta tilanne tasoittui. Voitettiin reilusti ja herättiin, että mestaruus on sittenkin mahdollinen.
Kouvola: Kuka voittaa, on mestari ja niin se vaan onnistui, kisa meni hyvin.
Heikkilä, Lindholm, Asunmaa ja moni muukin ajoi SM-sarjaa Skoda Fabia R5 EVO:lla. Heikkilällä oli uusimman version kanssa säätöjen kanssa melkoisesti hieromista. Vasta kesällä hän kertoo löytäneensä omaan ajotyyliinsä sopivan säätöpaketin.
Heikkilä ajoi ennen nelivetoisiin siirtymistä etuvetoisella Hondalla ja ajattelee, että sieltä on peräisin hänen käyttämänsä ajotapa eli hän ajaa mutkat pyöreästi keula edellä.
Heikkilän tehdasvalmisteisessa Skodassa 1,6 litran turbolla terästetystä moottorista otetaan irti noin 300 hv, vääntöä kone tarjoaa noin 450 Nm, huippunopeutta on 185 km/h, autossa on 5-vaihteinen sekventiaalivaihdelaatikko ja mekaaniset lukot. Heikkilä kuvailee autoa joka suhteessa luotettavaksi kilpa-autoksi.
Heikkilä on ajanut kolme vuotta Skodalla SM-sarjaa. Sijoitukset ovat olleet 3., 2. ja nyt 1.
Kartturi on vaihtunut joka vuodeksi:
– Tarkoitus ei ole ollut vaihtaa kartturia, mutta on tullut tilanteita, että muuta mahdollisuutta ei ole ollut. Kartturin vaihto on aina pienoinen projekti. Vaatii ensin kunnon tutustumisen ja pitää pystyä viettämään pienessä autossa yhdessä pitkiä aikoja ja homman on luistettava.
– Minulla on ollut karttureiden kanssa hyvä tuuri, vaihtamiset ovat olleet kivuttomia. Mestaruushan on yhtä paljon myös kartturin mestaruus, vaikka kuski mainitaan useimmin. Kiitokset mestaruudesta kuuluvat kaikille jollakin tapaa mukana olleille. Ilman kartturia, taustajoukkoja tai yhteistyökumppaneita en yksinäisenä Mikko Heikkilänä olisi pystynyt ajamaan yhtä ainoaa rallia.
Jatkosta Heikkilä ei vielä pysty puhumaan, vaan kertoo, että hänellä ja hänen taustajoukoilla on tavoitteena saada budjetti kasaan WRC2-sarjaan, EM-sarjaan tai viimeisenä vaihtoehtona SM-sarjaan.
– Nyt tehdään laajalla rintamalla sitä työtä, että tavoitteeseen päästäisiin.