Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Isänsä poika – Tuukka Hallia voitti ensimmäisen rallisprint-mestaruutensa

Leppävirralla 24.9. viimeisessä SM-sarjan rallisprint-kilpailussa varmistui Tuukka Hallian ensimmäinen mestaruus.

Nyt isällä Tomilla ja pojalla Tuukalla on yhteensä kahdeksan mestaruutta.

SM-sarjaan kuului kuusi osakilpailua, joista kaksi ajettiin talvella lumella, kaksi kilpailua asfaltilla ja kaksi viimeistä sorapinnalla.

– Talvikilpailut menivät todella hyvin, kummastakin kilpailusta tuli voitto. Asfaltilla Motoparkissa tuli tilastotappio, kun Rasmus Tuominen toi kilpailuun WRC Skodan ja voitti minut 0,31 sekunnin erolla. Skoda on tehty juuri tuollaiseen ajoon ja Rasmus ajaa todella hyvin asfaltilla, joten en huonolle hävinnyt. Tehoa on Skodassa sellaiset 60-70 hevosvoimaa enemmän, mutta alusta on siinä etevämpi kuin minun vanhassa Mitsussa. Skoda on vaan parempi ajaa. Toki ei Skoda WRC ole nuori auto sekään, mutta on kuitenkin uudempi ja tehdastekoinen kilpuri.

– Vaalan asfalttikisa meni loppujen lopuksi hyvin, vaikka aamulla minulla oli melkoisesti kuumetta. Olin pakkovoiton edessä, jos mestaruutta ajattelin. Voitto kuitenkin tuli valtakunnan ehkä parhaimmalla asfalttiradalla ja mahdollisuudet mestaruuteen säilyivät.

Sorarallit Raahessa ja viimeinen Leppävirralla maan parhaalla sorareitillä menivät suunnitellusti, voitot tulivat ja sitä myötä nelivetoisten autojen rallisprintin Suomen mestaruus.

– Jäimme tietenkin palkintojen jakoon ja vähän juhlimmekin, mutta aikaisin menin nukkumaan, muistelee Hallia mestaruuden ratkeamista.

Tuukka Hallia kertoo saaneensa 2,5-vuotiaana 50-kuutioisen mönkijän, joita kului loppuun useampia. Sitten tuli motocrosspyöriä, mutta ne eivät koukuttaneet.

Kuuden vanhana hän sai pihalla ja pelloilla ajettavaksi Toyota MR2:n. Mitsulla hän pääsi ajamaan 8-vuotiaana, kun ensin oli rakennettu polkimiin jatkot joistakin levikepyörien kiinnikkeistä.

Ensimmäiset kilpailut tulivat nuorten luokassa V1600-luokan ajokilla rallisprinteissä, mutta ne kilpailut jäivät yhden kauden mittaiseksi, kun nelivetoinen kilpailuväline alkoi kiinnostaa enemmän.

Vuonna 2019 Tuukka ajoi isänsä kanssa rallisprinttejä Mitsulla, siis samalla autolla. Tuukka junioreissa ja isä yleisessä luokassa.

Tuukka voitti jokaisen junioriluokan kilpailun ja kahdessa kisassa ajoi jopa koko kisan nopeimman ajan.

Mestaruuteen ylivoimainen ajo ei silloin riittänyt, kun juniorilähtijöitä ei ollut mukana kilpailuissa riittävästi nelivetoisilla autoilla, joten voitoista ei tullut täysiä pisteitä.

Kausi 2020 jäi ajamatta, kun kisoja ei koronan vuoksi järjestetty lainkaan. Kaudella 2021 Tuukan ajokkina oli etuvetoinen Fiesta ja sarjana oli rallin SM.

Rahoituksen niukkuuden vuoksi oli kuitenkin siirryttävä täksi kaudeksi jälleen rallisprinttiin.

– Isän kanssa oli kiva ajaa silloin kaudella 2019 varsinkin, kun olin nopeampi. Muutaman vuoden päästä ajamme toivottavasti jälleen samalla autolla, kun isä pääsee senioreihin. Mitsu on silloin tietenkin taas vanhempi, mutta jos vauhti ei ala riittää, niin korvan takana on vielä joitakin kehitysideoita, joilla vauhtia saisi parannettua. Onhan se Mitsu vähän kuin rahtilaiva ajaa, mutta käyttämällä vähän raakaa ajotyyliä kello on tykännyt.

Mitsu EVO6 jäi Leppävirralta ehjäksi, joten ensi kaudella Tuukka pyrkii ajamaan samalla mallilla kuin tällä kaudella.

Toivottavasti Hallia Team saa sellaisen paketin aikaan, että Tuukka pääsee ajamaan ainakin rallisprintin mestaruussarjan ja ehkä sopivasti rallejakin.

Rallia Tuukka ajaa tyttöystävänsä Janette Taskisen kartturoimana. Tallissa oli lähes vakiokuntoinen Bemari 325, jolla he jo kävivät ajamassa Joensuussa F-cupin osakilpailussa.

Matka jäi kesken, kun vaihteiden siirtomekanismi meni rikki.

Nyt on aikomus mennä ajamaan seuraavaan F-cupin kisaan ja ehkä vielä Askolaankin tämän syksyn aikana.

Tuukka Hallia kiittää yhteistyökumppaneitaan tähän asti saamastaan tuesta, ilman yhteistyökumppaneita hän ei pystyisi kilpailemaan.

Joiltakin on tullut euroja, joilla voi maksella laskuja ja osanottomaksuja ja joiltakin hän on saanut osia tai kilpailuvarusteita.