Elintarvikkeiden verkkokauppa porskuttaa Mäntsälässä, nyt mukana myös uusi tulokas

Verkkokauppa: Uusin tulokas Kauppahalli24: ”Koko markkinassa viime vuosi oli selvästi rauhallisempi, joskin kasvua oli edelleen yli 30 prosenttia”

Koronapandemia käynnisti toden teolla elintarvikkeiden verkkokaupan Suomessa, ja kasvu on vain siitä lähtien kiihtynyt.

Mäntsälän markkinoille on tullut nyt uusi yritys Kauppahalli24, mutta toimituksia on saanut jo hyvän aikaa muista yrityksistä.

Vieläkö verkkokaupalla on tilaa kasvulle?

Mäntsälän alueella kotiinkuljetuksia toimittaa isoista toimijoista ainakin K-Ryhmä, S-Ryhmä ja nyt Kauppahalli24.

Näiden lisäksi Mäntsälässä voi tilata RuokaBoksin, jonka toimintaperiaate eroaa aiemmin mainituista siinä, että he toimittavat illallisruoat valmiiksi mietittynä, valittuna, mitoitettuna ja kotiin kuljetettuna raaka-aineineen ja resepteineen.

Kauppahalli24 aloitti kuljetukset Mäntsälässä tänä keväänä.

Miten heidän toimintansa eroaa kilpailijoista? Asiaan vastaa Kauppahalli24:n toimitusjohtaja Petri Toivonen.

– Viime syksyn asiakastyytyväisyystutkimuksen ja juuri aloitetun tarkemman brändi-/mielikuvaseurannan mukaan meidät tunnetaan markkinoilla erityisesti tuoreudesta, hyvästä laadusta ja valikoimasta, edullisista toimitushinnoista, kotimaisuudesta ja erinomaisesta asiakaspalvelusta.

– Erityisesti meidät tunnetaan myös pientuottajien tuotteista ja luomusta.

Kauppahalli24:llä on käytössä myös Toivosen kertoman mukaan niin sanottu ”järkitoimitusmalli”, jossa esimerkiksi tuoretuotteita ei varastoida, vaan tuotteet tilataan asiakastilausten mukaan hävikin vähentämiseksi.

Vaikka alalla on kilpailua Suomen ja myös Mäntsälän mittakaavassa, niin kasvulle on silti vielä varaa.

– Ruoan verkkokaupassa isoin kynnys on varmasti se ensimmäinen tilaus, jonka jälkeen palvelun hyöty konkretisoituu.

– Kuten muillakin alueilla, niin myös Mäntsälässä ruoan verkkokauppa on etenkin lapsiperheiden suosiossa. Mäntsälän alueella aktiivisimmat verkkokauppa-asiakkaat asuvat Sääksjärvellä.

– Suhteessa muuhun HOK-Elannon toimialueeseen, Mäntsälässä käytetään ruoan verkkokauppaa samassa suhteessa kuin muissakin kunnissa ja kaupungeissa. Voimme siis sanoa, että mäntsäläläiset ovat ottaneet palvelun omakseen, ja palvelua käytetään aktiivisesti, HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua kertoo.

Mäntsälä oli myös vuonna 2020 ensimmäisiä S-Marketteja HOK-Elannon alueella, jossa verkkokauppaa pilotoitiin.

Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti harppasi 53 prosenttiin. Kasvua oli yli 38 miljoona euroa edellisvuoteen verrattuna. Ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin.

Tulos siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan.

Myös Kauppahalli24 on kasvattanut tilausten määrää, vaikka resursseja on mennyt kehitystyöhön.

– Viime vuonna panostimme paljon kehitykseen ja tänä vuonna alamme saada siitä tuloksia, esimerkkinä meidän noin kuukausi sitten avattu yrityspuolen verkkokauppa. Koko markkinassa viime vuosi oli selvästi rauhallisempi, joskin kasvua oli edelleen meidän ja alan muiden asiantuntijoiden mukaan yli 30 prosenttia. – Toisaalta nykyiset asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluumme.

K-Ryhmä ei vastannut toimituksen kyselyyn ruoan verkkokaupan kasvusta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut