Professori neuvoo: Näin tunnistat sotapropagandan – "Puhutaan voimakkailla käsitteillä, jotka soveltuvat helposti manipuloimiseen"

Sota: Helsingin yliopiston Katri Pynnöniemi arvelee, että viestintävaikuttaminen on tullut jäädäkseen. Hän huomauttaa, että asian kanssa tulee hereillä tulevina vuosinakin.

Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin apulaisprofessori Katri Pynnöniemi on seurannut Venäjä-mielisen viestinnän kehitystä ja laatua vuodesta vuosien ajan. Vuonna 2014 hän työskenteli Ulkopoliittisessa instituutissa, kun Putin aloitti operaation Ukrainassa keväällä.

Viimeksi hän otti tiukasti kantaa maan toteuttamaan sotapropagandaan, kun Suomessakin uutisoitiin "Venäjän syyttävän Yhdysvaltoja biologisten aseiden tutkimuksen rahoittamisesta Ukrainassa".

– Yrittäkää nyt edes! Täälläkin (Twitterissä) kiertää monta ketjua, joissa yksityiskohtaisesti osoitetaan, että kyse on vuosia jatkuneesta disinfotarinasta, Pynnöniemi kommentoi.

Biologiset aseet kuuluvat siihen käsitteiden luokkaan, jota Pynnöniemi kuvailee käsitteellä "words of distraction". Käytännössä voidaan puhua voimasanoista, jotka eivät ole kuitenkaan kirosanoja.

– Puhutaan voimakkailla käsitteillä, jotka soveltuvat helposti manipuloimiseen eli ne herättävät voimakkaita tunteita ja mielikuvia. Puhutaan esimerkiksi kansanmurhasta tai siitä, miten sota oikeutetaan sillä, että Ukraina puhdistetaan natseista. Tai sitten esitetään sellainen väite, miten Ukraina valmistelee ydinasetta.

– Sitten kuvioon kuuluvat myös tällaiset historiaan liittyvät kuvaukset ja termit, joita käytetään pelkästään viholliskuvien luomiseen, Pynnöniemi kertoo.

Yleinen mielipide meneillään olevan sotatilanteen osalta on ainakin toistaiseksi ollut se, että Venäjä on jäänyt Ukrainan jalkoihin myös viestinnällisessä sodassa. Presidentti Volodymyr Zelenskyi on nopeasti noussut omalla viestinnällään kokonaisen maailman suureksi sankariksi, ja Venäjän presidentti Vladimir Putin on herättänyt länsimaissa lähinnä ihmetystä ulostuloillaan, joissa hänen seuranaan saattaa olla esimerkiksi ryhmä lentoemäntiä.

Pynnöniemi huomauttaa, että Venäjä ei ole välttämättä paljastanut vielä kaikkia korttejaan.

– Tällä hetkellä heidän propagandakoneistonsa näyttäisi viestivän ensisijaisesti kotimaan yleisölle. Nyt pyritään vakuuttamaan oma kansa siitä että sotatoimet ovat oikein, eivätkä he edes puhu sodasta. Ajan kuluessa on ihan mahdollista, että viestintävaikuttamisen suunta vaihtuu.

– Asioiden ja käsitteiden hämärtäminen tulee jatkumaan edelleen hyvin tietoisesti ja määrätietoisesti. Myös tutkijoiden tulee olla tässä prosessissa koko ajan hereillä, Pynnöniemi huomauttaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut