Mäntsäläläinen 25-vuotias Patrick Kujala ajoi parinsa kanssa hienosti kakkoseksi ensimmäisessä kisassaan IMSA Protype Challenge -sarjassa Yhdysvalloissa.
Autokunta jäi voitosta lopulta vain 3,9 sekuntia. Voiton vei Bruce Hamilton (USA) ja Tonis Kasemets (EST).
– Oli eka viikonloppu nyt Daytonassa ja meni aika hienosti, pakko sanoa, iloitsee juuri kotiutunut Kujala.
Kilpailussa Kujala ajoi vuorotellen Brian Thienesin kanssa samanlaisella Ligier JS P320 -autolla kuin voittajaparikin.
Kujala kuvailee ajopeliä ajoltaan lähinnä formulaksi. Autossa on kova pito ja se on melkoisen vaikea ajettava. Aiemmin Kujala ei ole moisella katetulla formulalla ajanutkaan.
– Ajamassamme sarjassa toinen kuljettaja ei ole ammattilainen. Hän ajaa aika-ajon ja ajaa ensimmäisen tunnin kolmen tunnin kilpailusta. Brian Thienes ajoi automme aika-ajossa paikalle 12. Itse kisassa vaikeissa olosuhteissa hän ajoi hyvin ollen jossakin vaiheessa jo seitsemäntenä, kunnes spinnasi ja tippui sijalle 13. Siitä minä lähdin liikkeelle. Alussa satoi, mutta sade lakkasi ja saderenkaat kuluivat liikaa, oli vaikea ajaa. Sitten vaihdoimme alle sliksit, mutta sade alkoi kuitenkin uudelleen ja olosuhteet olivat vähintään vaikeat, kuitenkin oli mukava ohitella runsaasti, muistelee Kujala kisaansa.
Kujalan tiimikaveri maksaa ajamisesta ja nyt hyvän ensimmäisen kilpailun jälkeen tiimi järjestää kuuden päivän testit.
Tiimillä on hyvät mahdollisuudet vaikkapa mestaruuden voittamiseen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kaikki mahdollinen.
Jenkkisarjassa on vielä neljä osakisaa jäljellä, joten tavoite on realistinen, kun kaikki vaan onnistuu.
Lähtölistassa kiinnittää huomiota, että siinä on kuljettajien kotipaikat mainittu. Siis myös ”Patrick Kujala, Mäntsälä, Finland” seisoo luettelossa.
Daytonan kolmen tunnin kisan jälkeen sarja koostuu neljästä tunnin ja 45 minuutin kisasta toukokuussa Ohiossa, heinäkuussa Ontariossa, elokuussa Virginiassa ja syyskuussa Georgiassa.
– Lamborghini kutsui minut ajamaan Eurooppaan kolme kilpailua samaan sarjaan, jossa olin aiemmin toinen. Lisäksi ajan Euroopassa kolme kilpailua Ferrari GTB:llä. Se on melkein kuin Ferrari GT3, mutta auto on nopeampi, siinä on enemmän pitoa, eikä ole ABS-järjestelmää. Sopii siis hyvin Ligierin kanssa oheiskilpa-autoksi, kertoo Kujala.
Mäntsälässä Kujala ei todennäköisesti ehdi kovin paljon viettämään aikaa, kun joutuu matkustamaan Euroopan lisäksi useita kertoja Amerikkaan. Matkoihin menee paljon aikaa.
Kuitenkin aina kotona käydessään hän kertoo mielellään käyvänsä Kuntokeitaalla hoitamassa kuntoaan. Ainakin silloin, kun koronarajoitukset eivät haittaa. Koronan aikana oma kuntosali on käytössä.