"Ei vastaa sovittua laadultaan, tilaus ei tullut perille" – Verkkokaupasta runsaasti valituksia viranomaisille

Kuvituskuva. Arkisto/Sirpa Repo

Sirpa Repo

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo saaneensa runsaasti kuluttajien yhteydenottoja vaatteita ja kenkiä myyvästä helsinki-muoti.com-verkkokaupasta. Tuotteita tilanneet ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi, koska tavarat eivät ole vastanneet sovittua laadultaan tai kokotiedoiltaan.

Osa kuluttajista on kertonut KKV:lle, että hänen tilaamansa tuote ei ole tullut perille. Lisäksi kuluttajia hämmentää se, että verkkokauppa antaa ymmärtää olevansa kotimainen. Sen toimitukset tulevat kuitenkin Kiinasta.

Helsinki-muoti.com markkinoi tuotteita Facebookissa ja Instagramissa. Siitä on tullut Kuluttajaneuvontaan, Euroopan kuluttajakeskukselle ja kuluttaja-asiamiehelle useita ilmoituksia.

Verkkokaupan sivut ovat suomeksi ja etusivulla on Suomen lippu. KKV:n tiedotteen mukaan kuluttajat ovatkin luulleet asioivansa suomalaisen verkkokaupan kanssa. Vasta tilauksen saatuaan he ovat huomanneet, että kyse onkin ulkomaille sijoittuneesta yrityksestä.

KKV:n johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen sanoo, että kuluttajien kannalta EU:n ulkopuolelta toimitettaviin tilauksiin liittyy sudenkuoppia.

– Kuluttajan pitää maksaa tulli ja peruutustilanteessa kalliimmat palautuskulut, jos myyjä on ilmoittanut, ettei vastaa niistä, antaa Saastamoinen esimerkin tiedotteessa.

Helsinki-muoti.com-sivuilta puuttuvat tiedot yrityksen nimestä ja maantieteellisestä osoitteesta.

– Luotettava verkkokauppa ei piilota yhteystietojaan, vaan ilmoittaa ne näkyvästi. Jos ainoa asiointikanava on verkkolomake, jonka kautta lähetettyjä tietoja ei voi tallettaa, voi mahdollisten ongelmatilanteiden selvittäminen olla vaikeaa, muistuttaa Saastamoinen.

Kuvituskuva. Arkisto/Sirpa Repo

Myös muista hyvin samankaltaisista verkkokaupoista on tullut ilmoituksia KKV:lle. Tiedotteen mukaan sellaisia ovat esimerkiksi vantaa-fashionoutlet.com ja ake-soreault.com ja muut kotimaisilta vaikuttaneet verkkokaupat.

Tyypillistä näille suomenkielisille, mutta ulkomaille sijoittuneille verkkokaupoille on, että lähes kaikki tuotteet ovat tarjolla alennettuun hintaan ja yhteystietoja on vaikea löytää.

Euroopan kuluttajakeskuksen havaintojen mukaan helsinki-muoti.com on todennäköisesti saksalainen verkkokauppaa, joka ei lähetä tuotetta itse vaan sen toimittaa kolmas osapuoli.

Tässä ohjeita verkkokauppaostoksiin

Näin selvität missä maassa verkkokauppa sijaitsee

Suomenkielinen verkkokauppa tai .fi-päätteinen verkko-osoite ei aina tarkoita sitä, että kauppa olisi kotimainen tai että tuotteet toimitetaan Suomesta. Jos et ole varma, missä maassa verkkokauppa sijaitsee tai mistä se lähettää tuotteet, toimi näin ennen kuin teet tilauksen.

1. Tutki verkkokaupan sopimusehdot. Ehdoista pitäisi löytyä tieto, missä maassa ja osoitteessa verkkokauppa sijaitsee. Samoin siellä tulisi kertoa, mistä tavarat toimitetaan.

2. Hyödynnä karttapalveluja. Jos verkkokauppa ilmoittaa esimerkiksi oman osoitteensa ja/tai osoitteen, jonne tavarat palautetaan, tarkista missä nämä sijaitsevat.

3. Etsi muiden käyttäjien kokemuksia verkkokaupasta ja sen sijainnista kirjoittamalla hakukoneeseen kaupan nimi.

4. Älä kiirehdi tilausta, vaikka sivuilla sanottaisiinkin, että tarjous on voimassa vain rajoitetun ajan.

5. Verkkokaupan ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteys myyjään ja tee reklamaatio.

6. Jos maksat ostokset luottokortilla, voit ongelmatapauksissa kääntyä myös luotonantajan puoleen, jos myyjä ei esimerkiksi toimitakaan maksamaasi tuotetta.

Kuluttajaneuvonta auttaa ongelmien selvittelyssä kotimaisten yritysten kanssa. EU-alueelta, Norjasta ja Islannista tilattaessa neuvontaa antaa Euroopan kuluttajakeskus.

Kommentoi

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Näin Mäntsälässä sairastetaan – selvitä mikä kansansairaus sinua uhkaa

| Päivitetty

Palvelut