Se toinen vaihtoehto – Kaasuautojen myynti on jäämässä paitsioon, vaikka niissä on yksi selvä etu sähköautoon verrattuna

Bensan ja dieselin hinnan kohotessa moni on varmasti miettinyt siirtymistä sähköautoon, mutta useimmilta jää huomioimatta se toinen vaihtoehto, eli kaasuauto.

Yrittäjä Keijo Lehtonen on myynyt kaasuautoja Mäntsälässä jo yli kymmenen vuoden ajan ja Lehtonen tunnistaa ostajissa kaksi ryhmää:

– Valveutuneet ihmiset ovat yksi ryhmä. Heille on tärkeää ekologisuus ja hiilijalanjälki ja jätteiden hyödyntäminen. Toinen ryhmä katsoo suoraan kuluja ja hintaa. Yhdessä nämä asiat sitten ratkaisevat.

Juuri nyt bensan hinnan kohotessa kaasuautoilu näyttää edulliselta vaihtoehdolta, mutta myös ympäristöystävälliseltä. Maakaasun hinnan noustessa biokaasusta on tullut paikoitellen edullisempi vaihtoehto.

Onko ilmiö näkynyt autojen myynnissä kuluneen vuoden aikana?

– Kysyntää on tasaisesti. Tuossa alkaen 4–5 vuotta sitten oli se buumi, kun Gasumilla oli tarjouksia kaasun hinnasta, niin se lisäsi myyntiä.

Määrissä tämä tarkoitti tarjouksien aikaan noin 50–100 autoa vuodessa, kun autoja menee nyt tasaisesti noin 30 autoa vuodessa.

Kaasuautojen määrä ei ole kuitenkaan noussut yhtä voimakkaasti kuin vastaavasti sähköautojen. Lehtosen tuodessa ensimmäiset autot Suomeen oli maanteille rekisteröity pari sataa autoa, kun lukema on nyt jo päälle 15 000.

Suhteellisesti se on silti pieni osuus, sillä alkuvuonna uusista rekisteröidyistä autoista vain yksi prosentti oli kaasuautoja.

Se on yllättävän vähän ja se kertoo siitä, että kaasuautot ovat jääneet markkinoinnissa ja valtiovallan panostuksissa hieman paitsioon. Mielikuvissa kaasuauto todennäköisesti rinnastetaan edelleen fossiilisiin polttoaineisiin ja maakaasuun.

Se on väärä mielikuva. Etenkin, jos mietitään liikenteeseen liittyviä päästötavoitteita, sillä tuoreen EU:n tutkimuksen mukaan biokaasulla kulkeva auto on yhtä vähäpäästöinen kuin täyssähköauto.

Myös kaasuautojen latausverkosto on laajentumassa ja uusien biovoimaloiden myötä siirtyminen ympäristöystävällisempään biokaasuun on muuttumassa helpommaksi ja halvemmaksi.

Lehtonenkin muistaa muutaman vuoden takaa, kuinka useampi autoilija osti jo silloin hieman kalliimpaa biokaasua nimenomaan ympäristötekona.

Myös Kaasuautoilijat Ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma näkee, että biokaasussa on kaasuautojen tulevaisuus:

– Nykyiseen autokantaan biokaasu riittää jo hyvin ja nyt maakaasu on kalliimpaa, joten käytännössä ollaan lähellä 100 prosentin biokaasuosuutta.

– Biokaasun tuotannolle on isot kasvutavoitteet ja autokannan kasvaessa myös tuotanto kasvaa. Nähdäksemme voisi hyvin olla mahdollista siirtyä kokonaan biokaasuun ja jättää maakaasu varalle liikennekäytössä, erityisesti henkilöautoissa, Hautaluoma arvelee tulevaisuuden tilannetta.

Lisäksi Mäntsälässä ja muualla Etelä-Suomessa tilanne on latausverkoston suhteen hyvä, mutta pohjoisempana pisteitä ei ole niin useasti.

Kaasuautossa on näitä tilanteita varten etu täyssähköön verrattuna:

– Toimintasäde on pidempi ja vaikka bensan osuus on pieni, noin 10–15 litraa, niin sillä ajelee hyvin sen 100–200 kilometriä, ettei jää tien päälle, Lehtonen valaisee asiaa.

Vähäisen myynnin vuoksi kaasuautot ja kaasuautojen kehittäminen ei kiinnosta suuria autonvalmistajia samalla tavalla kuin sähköautot. Kaasuautot ovat kuitenkin toiminnaltaan polttomoottoriautoja ja moni autonvalmistaja on ilmoittanut luopuvansa polttomoottoriautojen valmistuksesta viimeistään 2030-luvulla.

Bensan ja dieselin hinnan noustessa kysyntään voi tulla käännös, mutta asialle pitäisi myös Lehtosen mielestä aktiivisesti tehdä jotain:

– Hyvä, että asiasta puhutaan ja vähän painostetaan valtiovaltaakin tässä asiassa. Gasumikin voisi olla hieman aktiivisempi asian suhteen, että en tiedä miksi eivät enää ole.

Kaasuautot Ry:n Hautaluoma on samoilla linjoilla:

– Haasteet on lainsäädännössä, jossa kaasuautot tulkitaan aina fossiiliautoiksi. Toinen on tankkausasemaverkoston aukot, joista suurimmat on pohjoisessa ja Savon seudulla. Myös tiedon lisääminen on edelleen tärkeää, koska monet ostavat edelleen tutun bensa-auton, vaikka sama auto biokaasulla olisi samalla hinnalla saatavilla.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut