Z-junat takkuavat yhä pahemmin, nyt perutaan enemmän kuin yksi vuoro joka päivä

Muutaman minuutin myöhästyminen on oikoradalla pikkujuttu. Anton Soinne

Pasi Huuhtanen

Oikoradan lähiliikennejunien vuoroja on peruttu syyskesällä entistä enemmän. Koko tänä vuonna Z-junien vuoroja on peruttu noin 250 kertaa. Elo-syyskuussa vuoroja peruttiin noin 70 kertaa.

Tammi-heinäkuussa perumisia oli noin 26 kertaa kuukaudessa. Syys-elokuun aikana perumisia on ollut noin 35 kertaa kuukaudessa.

Molemmat luvut ovat törkeän korkeita, katsoo Mäntsälän kunnanjohtaja Hannu Laurila. Junavuoroja perutaan tällä hetkellä enemmän kun yksi päivässä.

–  Palvelu on ala-arvoista, Laurila sanoo.

Samaa mieltä on moni valtion rautateiden palveluja käyttänyt. Somessa on tuskailtu kulkemattomien junien kanssa jo pitkään.

Ihmetystä on herättänyt esimerkiksi se, että VR on myynyt lippuja peruttuihin vuoroihin.

Myös kunnanjohtaja on kokenut perutun vuoron.

– Olin tulossa viime keskiviikkona työtapaamisesta Helsingistä Mäntsälään. Vuoro oli peruttu ja odotusta tuli tunti. Seuraava kokous alkoi niin, että olin Teams-yhteydessä junassa. Linja-autojakaan ei kulje enää niin, että pääsisi keskellä päivää Helsingistä tänne, Laurila sanoo.

Kunta yrittää vaikuttaa VR:ään parantaakseen tilannetta.

– Meillä on tapaaminen VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simolan ja lähiliikennejohtaja Anu Punolan kanssa 26.10. Mäntsälästä paikalle tulevat minun lisäkseni Tekninen johtaja Vesa Gummerus ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Tapio Havula, Laurila kertoo.

Työssäkäynti Mäntsälästä junien varassa on vaarantunut jo kauan sitten.

– Kun junia vielä kulkee vain kerran tunnissa, junavuoron peruuntuminen merkitsee paljon enemmän kun vaikka Keravan K-junilla. K-junien vuoroväli on suurimman osan päivää 10 minuuttia. Mäntsälässä aika on kuusi kertaa pitempi. Mäntsälän kunta yrittää vaikuttaa paitsi siihen, että ilmoitetut vuorot kulkisivat myös siihen, että junia kulkisi enemmän

– Tavoitteenamme on saada vuoroväliä lyhyemmäksi ruuhka-aikoina, Laurila kertoo.

VR:n tiedotuksesta kerrotaan, että peruutukset johtuvat muun muassa infra- ja kalustovioista. VR:ää vaivaa myös henkilöstöpula. Syynä ovat sairauslomat. Tilanne on tiedotusosastoin mukaan poikkeuksellinen.

– (Vikojen lisäksi) tämä johtuu normaalia tiukemmasta henkilöstön resurssitilanteesta, joka johtuu korkeammista sairauspoissaoloista, kertoo Merja Tuunanen VR:n viestinnästä.

Perumiset yritetään jakaa eri junavuoroille, yhtiö vakuuttaa.

– Perumisia on eri aikoina. Pyrimme aina minimoimaan perumisten asiakasvaikutukset ja varmistamaan mahdollisimman hyvin, että perumiset eivät kasautuisi tietyille reiteille tai peräkkäisille vuoroille eivätkä ruuhka-aikaan, Tuunanen kirjoittaa sähköpostiviestissä.

Z-junien perumiset koskevat pääosin Helsinki-Lahti ja Lahti-Helsinki -vuoroja. Mukana on jonkin verran osamatkaperumisia infra- ja kalustovikojen takia sekä yksittäisiä Helsinki-Kouvola- ja Kouvola-Helsinki-vuoroja.

Z-junat kulkevat oikorataa pitkin Keravalta Haarajoen, Mäntsälän ja Hennan kautta Lahteen.

Mäntsälän kunta antoi liikenne- ja viestintäministeriölle syyskuun lopussa lausunnon henkilöjunaliikenteestä, jossa todettiin muun muassa seuraavaa: ”Suunniteltu ostoliikenne ei ole riittävä Z-junaliikenteen osalta ja sen luotettavuus on tällä hetkellä ala-arvoinen. Noin 60 prosenttia Mäntsälän työssäkäyvistä asukkaista käy kunnan ulkopuolella töissä ja Mäntsälässä sijaitseviin työpaikkoihin noin 40 prosenttia tulee töihin toiselta paikkakunnalta.”

Kommentoi

Palvelut