Jopa joka neljättä suomalaista on yritetty vedättää verkossa viime kesän aikana – Asiantuntija kumoaa harhaluulon seniorikansalaisista verkkohuijausten uhreina

Kuvituskuva. Arkisto Riitta Ketola

Sirpa Repo

Suomalaisista joka neljäs (25 prosenttia) sanoo joutuneensa viime kesän aikana verkkohuijauksen kohteeksi ja onnistuneensa välttämään huijauksen. Edelleen uhreja lähestytään puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai sähköpostitse. Huijausten tunnistamisessa mikään ikäryhmä ei ole toisia parempi.

Tiedot selviävät Deloitten viime elokuussa teettämästä selvityksestä.

Sen mukaan huijausyrityksen kohteeksi on joutunut hyvin sattumanvaraisesti henkilöitä. Demografiatiedoilla, kuten sukupuolella, asuinpaikkakunnalla tai iällä ei ollut merkitystä.

– Olen tyytyväinen siihen, että ikäryhmästä huolimatta Suomessa kuluttajat tunnistavat ilmeisen hyvin kyberhuijausyrityksiä. Yleinen käsitys oli vielä muutama vuosi sitten, että erityisesti seniorikansalaiset haksahtaisivat herkemmin kyberhuijauksiin ja joutuisivat niiden kohteiksi, kertoo tiedotteessa Deloitten kyberturvallisuuspalveluista vastaava johtaja Antti Herrala.

Hän muistuttaa, että tällä hetkellä hyökkäyksiä kohdennetaan kaiken ikäisiin. Kaikkien tulee sen vuoksi olla varovaisia.

– Kyberrikollisten toiminta on globaalia ja rikolliset tavoittavat kaikki verkottuneet toimijat ja käyttäjät. Selvityksemme valossa emme kuitenkaan tiedä, kuinka moni näistä henkilöistä on huomaamattaan joutunut huijausten kohteeksi.

Herrala uskoo, että todellisten uhrien määrä on Suomessa huomattavasti suurempi kuin tunnistettujen huijausten määrä.

Verkkopankkitunnusten kalastelusta jo 700 rikosilmoitusta – Suomalaiset ovat menettäneet verkkohuijareille lähes 7 miljoonaa euroa

– Edistyneempiä huijauksia, kuten esimerkiksi hakukonehuijauksia, ei olla välttämättä vielä tunnistettu, koska niistä ei ole vielä aiheutunut konkreettista haittaa yksilöille, Herrala jatkaa.

Suomessa on tällä hetkellä käynnissä hakukonehuijaus ainakin Omakanta-palveluun.

Rikolliset urkkivat pankkitunnuksia Omakannan nimissä – tässä ohjeet, jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle

Huijaukset voivat tulla todella kalliiksi sekä yksilöille että yrityksille. Esimerkiksi FINEn pankkilautakunnan suositus mahdollisten korvausten maksajaksi määrittyy tällä hetkellä sen mukaan, kuinka huolellisesti asiakkaan katsotaan menetelleen vai onko henkilön huolimattomuus kortti- tai pankkitunnustensa säilyttämisessä tai käyttämisessä mahdollistanut huijauksen.

Myös digiosaajia haksahtanut antamaan verkkotunnuksensa huijareille – Pankkilautakunta on ratkaissut tänä vuonna jo 20 tapausta, ja osassa maksumieheksi on joutunut uhri

Selvitys toteutettiin osana IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, johon vastasi 1 000 suomalaista. Otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tiedonkeruuaika oli 17.–25.8.2021.

Kommentoi

Palvelut