Tarjouslehti käteen ja kerhoon –Mäntsälän Lidl-kerhossa jaetaan tarinoita ja reseptejä, mutta etenkin pidetään hauskaa

Kerhon perustajajäsenet Risto Isokangas ja Mervi Skott pyörittävät yhdessä myös Mäntsälän Suurlavaa. Jesse Helminen

Jesse Helminen

Korona-aika on synnyttänyt aivan uudenlaisia harrastamisen muotoja, mutta tässä täytyy olla yksi erikoisimmista, mutta myös hauskimmista.

Lidl-kerho kokoontuu Mäntsälässä aina keskiviikkoisin, juuri ennen uusien tarjousten voimaan tuloa.

Tapaan Lidl-kerhon puistossa. Näin hyvällä säällä kerho on kokoontunut ulkotiloissa, mutta marraskuusta lähtien viikoittain kokoontunut kerho kokoontuu yleensä vuoroviikoin jonkun vakiojäsenen luona.

Aivan ensimmäiseksi täytyy kysyä, miksi?

Esther (tytär) selaili joululahjakuvastoa ja ympyröi mitä halusi ja sitten siinä oli sitä, että minä olen teini-ikäisenä selaillut samalla tavalla vaatekuvastoja, että kun luettiin sitä, niin piti ympyröidä mitä halusi, ja siitä se ajatus sitten lähti ja me ryhdyimme sitten ihan harrastamaan tätä, yksi kerhon perustajista Iitu Straker kertoo.

– Kun mitään ei pystynyt tekemään silloin korona-aikana, kun kaikki paikat olivat kiinni ja kielletty, ja kun kaikilla oli hektiset työt, niin näin voidaan nähdä tuttuja ja vaihtaa kuulumisia, toinen perustajista Mervi Skott lisää.

Kerhon säännöt ovat selvät, mutta niin sanotusti lennosta vaihtuvat, mutta yksi esine on keskeinen: Lidlin uusi tarjouskuvasto.

– Kerho on siksi aina keskiviikkoisin, kun tarjoukset tulevat torstaina voimaan, Skott selventää.

Kerho aloittaa ja on aika käydä läpi säännöt. Tarjouslehden kanteen kirjoitetaan oma nimi ja sivujen kääntäminen aloitetaan samanaikaisesti. Uudella aukeamalla jokainen ympyröi haluamansa tuotteen ja jos tulee ”matcheja” muiden kerholaisten kanssa, niin voidaan kilistellä lasia.

Valintojaan voi perustella, mutta ei ole pakko. Perusteluista aukeaa kuitenkin kerhon paras anti: tarinointi.

Uusi, ensimmäistä kertaa kerhossa vieraillut Päivi Tiirikainen valitsi aukeamalta kotletit ja perusteli valintaansa nostalgialla lapsuudesta. Pian tarinan kautta muille kerrottiinkin uusi resepti.

– Kerran kävi niin, että oltiin yhtä kuvastoa vailla ja laitettiin viestiä yhdelle tutulle, että voidaanko käydä lainaamassa sinun postilaatikostasi ja se ei vastannut, niin haettiin se sieltä laatikosta ja jälkeenpäin kun soitti ja kysyi, että oliko tärkeää asiaa, niin kerrottiin, että ei tässä muuta kuin että lainattiin sinun Lidl-lehteäsi, mutta palautettiin se, ympyröitynä, Mervi Skott kertoo välissä ja tästä riittääkin naurua hetkeksi.

Suomalainen kauppatieteiden, viestinnän ja organisaatioteorioiden asiantuntija Saara Taalas on kuvaillut, kuinka fanittaminen on nykyään kuluttamisen ytimessä. Taalaan mukaan esimerkiksi Applen markkinointi nojaa paljon faneihin, jotka luontevasti kertovat tuotteen ominaisuudet muille, kehuvat ja käännyttävät brändin kannattajiksi.

Myös Lidlin ympärille on muodostunut oma fanijoukkonsa. Viime keväänä markkinoille tuodut Lidlin lenkkitossut myytiin hetkessä loppuun ja myöhemmin kenkiä kaupattiin verkossa huomattavasti kalliimpaan hintaan.

Nykyään kengistä ei pyydetä enää verkossakaan suuria summia, mutta markkinoinnin kannalta tempaus oli vaikuttava. Asiaa pohdittiin myös kerhossa:

– Siellä on nyt joku todella hyvä mainostoimisto varmaan taustalla, arvuuttelee uusi jäsen Päivi Tiirikainen.

Myös Google antaa haulle ”Lidlin kulttimaine” 620 tulosta, eli asia on mietityttänyt muitakin.

Vaikea sanoa onko tässä kerhossa kyse Lidlin markkinoinnin taidosta tai yrityksen fanittamisesta, mutta kerhon hyväntuulisuus ja tarinointi vie mukanaan. Kerhossa onkin käynyt vierailevia jäseniä kuntarajojen ulkopuoleltakin.

– Minun vanhin poikani halusi pitää meillä keskiviikkona palju-bileet, ja Lidl-kerho oli sovittu silloin meille ja kyllä ne vähän ihmeissään olivat, kun lätkäisin niille nämä kuvastot käteen, mutta kyllä ne olivat siinä sitten mukana, Mervi Skott naurahtaa.

Kommentoi

Palvelut