Linjatiellä ei ole edes pysäkkejä, joten lapset hyppivät bussista ojaan – kerran pakettiauton peili kolahti kapealla tiellä pyöräilijää päähän

Linjatie täyttyy äärimmilleen rekkojen kohdatessa. Nopeusvalvonnan mukaan yli puolet autoilijoista ajaa ylinopetta. Sauvo Jylhä

Anne Kanerva

Kun kaksi rekkaa kohtaa toisensa kapealla Linjatiellä, isot pyörät siirtyvät pientareelle.

Linjatien turvattomuus nousi jälleen esille, kun Mäntsälän kunta lakkautti Arolan koulun ja siirsi oppilaat Hyökännummelle. Tuusulan ja Mäntsälän yläkoululaisilta lopetettiin tien varrella koulukuljetus.

– Pyörätiestä on puhuttu 45 vuotta. Nyt Järvenpään, Tuusulan ja Mäntsälän pitäisi istua Ely-keskuksen kanssa samaan pöytään, kahden alakoululaisen isoisä Juhani Tuominen huokaa.

Linjatien kevytväylä ei ole valtion liikennesuunnitelmien kärkipäässä. Mäntsälässä sen ohi kiilaa muun muassa Hirvihaaran jalankulku- ja pyörätie Vanhan Lahdentien ja Sepänmäen välillä.

– Linjatien suunnittelusta ei ole valtion ja kuntien kesken sovittu, mutta hanketarve on nostettu esille. Jos suunnittelu saataisiin käyntiin, kestäisi prosessi vuosia. Hankkeita edistetään rajallisen rahoituksen puitteissa sekä valtion ja kuntien kesken sovitun kiireellisyysjärjestyksen mukaisesti, Ely-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Herkko Jokela kertoo.

Hänen mukaan hankkeen kustannukset ovat miljoonia euroja.

– Sillan osuus merkittävä, koska mennään radan ja moottoritien yli. Kuntien on mahdollista edistää hanketta omatoimisesti ilman valtiota suunnittelu- ja toteuttamissopimuksilla. Tällöin hankkeen kustannuksista vastaisivat pelkästään kunnat. Näitä on tehty viime vuosina paljon, sillä valtion rahoitus ei ole riittänyt vastaamaan kysyntään.

Järvenpään kaupunginjohtaja Olli Naukkarinen ei innostu tästä mahdollisuudesta.

– Kun valtio antaa kunnille tehtäviä, sen täytyy osoittaa niille lain mukaan myös rahoitus. Mikäli valtio ei kanna omaa vastuutaan tiestä, niin silloin heidän kantansa lienee se, että turvallisuusasiat ovat kunnossa. Muuten rahoitusta tiehen varmaankin osoitettaisiin.

Linjatieltä puuttuvat pysäkit, ja linja-auto ottaa koululaisia kyytiin pienten teiden risteyksissä. Sauvo Jylhä

Mäntsälän kunta on toivonut Ely-keskukselta pikaisesti esiselvityksen ja tiesuunnitelman käynnistämistä.

– Vaikka tästä ei luottamushenkilötoimielimissä ole tehty päätöstä, niin uskon, että Mäntsälä osallistuu hankkeeseen, jos se toteutuu, Mäntsälän uusi kunnanjohtaja Hannu Laurila sanoo.

– Vaihtoehtona on lähteä toteuttamaan tiesuunnittelua kuntien vetämänä ELY-keskuksen suunnittelu- ja toteuttamissopimuksella. Tästä pitäisi kuitenkin käydä kunnassa laajempaa keskustelua.

ELY on luokitellut Linjatien niin sanottuun K-luokkaan, jonka hankkeet sijaitsevat kuntien asemakaavoittamattomilla alueilla. Näiden hankkeiden edistämiseen Uudenmaan ELY osallistuu ainoastaan silloin, kun maantie muutetaan kaduksi kevyen liikenteen hankkeen myötä.

– Mäntsälällä ei ole edellytyksiä ja resursseja muuttaa maantietä kaduksi ja ottaa sitä hoitaakseen. Alueella ei juurikaan ole muuta rakennettua katuympäristöä ja kunnostettava osuus on pitkä. Se merkitsee isoja kunnossapitokustannuksia, Laurila sanoo.

Liikenne on lisääntynyt Linjatiellä uusien asuinalueiden myötä. Sauvo Jylhä

Linjatien varrella ideoidaan nyt nopeita keinoja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Hyökännummen koulun vanhempainyhdistys pystytti tien varteen huomioliiveihin puettuja puu-ukkoja muistuttamaan lapsista liikenteessä.

– Olemme mitanneet nopeuksia tiellä. Vain 40 prosenttia autoilijoista ajaa rajoitusten mukaan viidenkympin alueella, yhdistyksen puheenjohtaja Mika Lähteenmäki kertoo.

Hän vetoaa autoilijoihin, että he ajaisivat rajoitusten mukaan.

Koululaisten äiti Netta Vainio ehdottaa puolestaan koulukyydin järjestämistä yläkoululaisille ja pysäkkien rakentamista koulubussia varten.

Vanhempien tiedossa on kapealla tiellä tapaus, jossa pakettiauton peili kopsahti pyöräilijän kypärään.

– Lapset joutuvat hyppäämään koulubussista ojaan, koska tiellä ei ole tilaa.

Kommentoi

Palvelut