Keusoten ja Terveystalon pilotti jatkumassa – vastaanottopalveluiden saatavuuteen haetaan parannusta: "Tulokset olleet rohkaisevia"

Kuvituskuva. Arkisto / Johanna Erjonsalo

Oskari Lehto

Keusoten ja Terveystalon yhteistyöpilotti lääkäri-hoitaja-vastaanottopalvelujen saatavuuden parantamiseksi on saamassa jatkoa.

Osapuolet käynnistivät yhteistyön heinäkuussa. Aluksi tartuttiin Järvenpään ja Hyvinkään alueen hoidontarpeen arviointiin, koska näillä terveysasemille yhteydenottoihin vastaaminen oli ruuhkautunut ja asukkaiden pääsy palveluihin viivästynyt.

Syyskuun alussa pilotti laajenee koskemaan kaikkia Keusoten alueen terveysasemien hoidontarpeen arviointia, minkä lisäksi myös Terveystalon lääkärivastaanotot otetaan käyttöön.

Pilotin tavoitteena on myös kehittää uudenlaista kumppanuutta, jossa yksityinen palvelutuottaja toimii julkisen tuottajan rinnalla kysyntähuippuja tasaamassa.

– Tähän mennessä tulokset ovat olleet rohkaisevia, sillä kesän aikana Hyvinkään ja Järvenpään terveysasemien takaisinsoittoajat ovat lyhentyneet merkittävästi, sanoo Terveystalon julkisten etäpalvelujen johtaja Johan Sanmark.

Kuntalaisille hoidontarpeen arvion palvelu on samanlainen riippumatta siitä, tuottaako palvelun Keusote tai Terveystalo. Mikäli hoidontarpeen arviossa todetaan kiireellisen vastaanoton tarve, tarjotaan asiakkaalle lääkärin etävastaanottoa tai lähivastaanottoa tarpeen mukaan.

Kysyntähuippujen aikana lääkärin kiireellistä etävastaanottoa voidaan tarjota myös Terveystalon Digiterveydessä ja lähivastaanottoa Terveystalon Hyvinkään, Järvenpään tai Mäntsälän lääkärikeskuksissa.

Asiakas ei voi valita, tuottaako lääkäripalvelun Keusote vaiko Terveystalo. Sen sijaan asiakas voi valita, missä tarjottu Terveystalon lähivastaanotto toteutetaan. Yhteydenottokanavat ja palvelumaksut ovat kuntalaisille aina samat palvelun tuottajasta riippumatta.

Kommentoi

Palvelut