Alkukevät ja kesä on ollut ennätyksellisen aurinkoinen ja kuuma. Kuumana on myös käynyt aurinkopaneelien markkinat, kun uusien paneelien määrä kasvaa vuosi vuodelta.
Kauppa on käynyt myös Nivoksella ja yrityksen kaupallinen johtaja Juri Ruohola arvioikin, että asiakkaat ovat nykyään valveutuneempia ja valmiimpia uusiin energiaratkaisuihin. Paneeleiden myynti aloitettiin vuonnna 2012 ja ensimmäisenä vuonna tilauksia ei ollut yhtään:
– Joka vuosi ovat määrät kasvaneet, ja esimerkiksi tänä kesänä on jo muutama sata mennyt, kun normaalisti 50–100 menee vuodessa, eli ennätysvuosi senkin puoleen menossa, Ruohola kertoo.
Paneelit voivat olla kertainvestointina useamman tonnin kuluerä, mutta paneelit ovat kestäviä ja pysyvät käytössä kymmeniä vuosia. Nivoksella on myös käytössä usean sähköyhtiön tavoin sähkön takaisinosto palvelu, eli käyttäjä voi myydä oman ylijäämäsähkön takaisin. Hinnat vaihtelevat, mutta tekemällä Nivokselle 24 kuukauden sopimuksen voi sähköä myydä takaisin hintaan 12snt/kWh.
Tarjouksella ei välttämättä pääse rikastumaan, mutta näin aurinkoisina kesäkuukausina sähkölasku voi näyttää nollaa. Ruohola huomauttaa, että tarjous on hyvä etenkin yrityksille:
– Yrityksille paneelit on kustannusasia, sillä he saavat arvonlisävero vähennyksen ja Business Finlandilta 20 prosenttia tukea, jolloin paneelien takaisinmaksuaika on vain 6–8 vuotta, ja se on jo hyvä investointi.
Yritykset ovatkin Nivoksen aurinkopaneelien kasvavin asiakasryhmä, sillä sähkönkulutus painottuu niissä keskipäivälle. Yksityisille asiakkaille paneelit pyritään mitoittamaan kulutuksen mukaan, mutta Ruoholan mukaan asiakkaissa on kahta koulukuntaa: osa miettii säästöinvestointina ja osa katsoo voimakkaammin ekologisuuden kautta.
– Yleensä katsotaan kesäkuukausilta kulutus ja mitoitetaan aurinkopaneelien koko sen mukaan, paitsi osa asiakkaista haluaa katon täyteen niin, että tehdään ekoteko ja sähkö myydään verkkoon.