HSL:n matkakorttijärjestelmä uusitaan, mitä tapahtuu lippujen hinnoille? – "Johtotähtenä on, että hinnan muodostuminen on jatkossakin selkeää"

Vyöhykeuudistuksen hyötyjä oli Helsingin ulkopuolella asuva joukkoliikenteen käyttäjä, joka sai entisen seutulipun tilalle AB-lipun. Arkisto / Johanna Erjonsalo

Kaisa Paastela

Kun vanha matkakorttijärjestelmä uusitaan HSL-alueella, se tarkoittaa lisää vaihtoehtoja matkojen hinnoitteluun.

HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink kertoo, että nykyisessä järjestelmässä liput on kirjoitettu matkakortin sirulle. Uusi joustavampi taustajärjestelmä mahdollistaa vaikkapa eri lipuille hintakaton päivässä.

– Näin asiakas voisi ostaa vaikka 5 lippua päivässä, mutta matkojen hinta ei kuitenkaan ylittäisi vuorokausilipun hintaa päivässä, Flink havainnollistaa.

Tällä hetkellä AB-lippu vuorokaudeksi maksaa 8 euroa.

– Uusi järjestelmä taipuu myös esimerkiksi kilometripohjaiseen hinnoitteluun, sanoo Flink joka ei kuitenkaan pidä sitä todennäköisesti toteutettavana vaihtoehtona.

Flink sanoo, että jatkossakin matkojen hinnoittelu voi hyvin perustua vyöhykkeisiin, kuten nyt.

HSL:n uusi hallitus tekee linjaukset tulevista hinnoittelumalleista ensi keväänä.

Syy, miksi ABC-järjestelmään kohdistuu muutospaineita, johtuu siitä, että esimerkiksi Espoossa haluttaisiin Espoon keskus ja Espoonlahti mukaan B-vyöhykkeeseen, jolloin entistä useampi voisi käyttää AB-lippua.

Espoo on esittänyt, että B-vyöhyke laajenisi länsimetron jatkeen käyttöönoton yhteydessä. Jos taas B-vyöhyke laajenee lännessä, tulee paineita laajentaa sitä myös pohjoisessa Vantaalla esimerkiksi Tikkurilan suuntaan ja idässä Östersundomiin.

Tarkoittaako B-vyöhykkeen rajan venyttäminen tai sen sulauttaminen yhteen C:n kanssa sitten helsinkiläisille entistä kalliimpaa matkalippua? Monella on tuoreessa muistissa, että kun AB-lippu tuli, se oli kalliimpi kuin entinen Helsingin sisäinen lippu.

Flink vastaa, että konkreettisia hintoja ei ole lainkaan esillä vielä tässä vaiheessa. Hän painottaa, että kyse on vanhentuneen ja kankean järjestelmän uudistamisesta ketterämmäksi.

– Johtotähtenä on, että lipun hinnan muodostuminen on jatkossakin selkeää ja ymmärrettävää.

– Kokonaan toinen asia on sitten se, että korona on aiheuttanut merkittävän taloudellisen kriisin HSL:lle, Flink jatkaa.

Lipputulot jäävät Flinkin arvion mukaan tänä vuonna reiluun pariin sataan miljoonaan euroon. Pudotus on todella iso, sillä vielä vuonna 2019 niitä tuli 383 miljoonaa euroa.

– Siihen on mietittävä ratkaisuja, tarkoittaa se sitten jäsenkuntien lisäpanostusta tai jotain muuta.

HSL on jo muuttanut esimerkiksi joitakin tulevan syksyn linjastosuunnitelmia säästösyistä. Helsingissä esimerkiksi kaikkia Länsi-Helsinkiin suunniteltuja bussiyhteyksiä ei toteuteta.

Kommentoi

Palvelut