No nyt on tehokas menopeli! Mäntsäläläinen Timo Eronen rakensi Euroopan nopeimman Stock-auton

Eronen ja Challengerit. Alpo Manninen

Alpo Manninen

Timo Eronen on kolmenkymmenen vuoden ajan ajanut kilpaa kiihdytysautoilla. Myös Timon vaimo ajaa ja on myös mukana huoltotiimissä.

Yleensä Timo on vaimonsa kanssa kahdestaan kilpailumatkoilla, mutta nyt uuden, vastavalmistuneen autonsa kanssa kilpaillessa on ollut ensimmäisessä kilpailussa mukana mäntsäläläisiä kavereita.

Ensimmäisissä kisoissaan uusi auto näytti heti voimansa, kun Virtasalmella jo neljännessä lähdössä syntyi Euroopan ennätys 8,88, jota sitten vielä paranneltiin lukemiin 8,75 loppunopeudella 258 km/h.

Auto painaa tällä hetkellä 1740 kg, mutta autosta saa poistaa A-ryhmässä 140 kg painoa pois, jolloin puhutaan 7 sekunnin ajoista. Eronen ei ihan vielä ole keventämässä autoaan.

– Ehkä loppukaudesta tai vasta ensi kesänä muutan auton A-ryhmään. Nyt on vielä niin paljon opittavaa tästä, että muutoksen aika ei ole käsillä. Tänä vuonna ei mennä myöskään ulkomaille, vaan viritellään auto valmiiksi. Seuraava kilpailu on kuunvaihteessa Kauhavalla.

Timo Eronen rakentaa autonsa aina itse. Tällä hetkellä Erosella on talleissaan Dodge Challenger vuoden -70 kuosiin entisöitynä, Plymouth Barracuda -68, Plymouth Volare Coupe -76, Pontiac ja viimeisimpänä vuoden 2015 Dodge Challenger.

Lisäksi valmistumassa on toinen vuoden 2015 Challenger.

– Erityisesti nautin, kun pääsen raakileesta rakentamaan rälläkän ja hitsin kanssa uutta. Kun projektin saan valmiiksi, se tuntuu hyvältä.

– Korjaan työkseni kolariautoja, joten työnikin puolesta auton rakentaminen sopii. Minulla on erikoinen tapa tehdä rakentamista kuvien mukaan. Stock-luokan autoissa rakentaminen on määritelty hyvin tarkkaan ja sen mukaan kilpa-autot teen.

– Mennään kausi kerrallaan. Tämä on minulle terapiaa, kun sairastelen niin paljon. Sairastan syöpää ja olen kokenut kaksi keuhkoveritulppaa. Olen sairauseläkkeellä, mutta koko ajan teen töitä, rakennan kilpa-autoja ja kilpailen niillä. Ei koskaan saa antaa periksi eikä paikalleen kannata jäädä. Vaikka harrastaa mitä vaan ja liikkuu, niin se on parempi kuin jäädä kotiin makaamaan.

Eronen lupaa, että jos joku haluaa ostaa häneltä kilpa-auton, niin kaikki muut paitsi entisöity Challenger voivat lähteä ostajan mukaan.

Eronen on rakentanut paljon kilpa-autoja ja tarvinnut myös paljon osia. Pääosin kaikki kilpaosat tulevat Amerikasta.

– Aloin tilailla sieltä osia ja kun paljon rakensin, niin tarvitsin osia koko ajan lisää. Kerran tilasin sieltä osina kokonaisen Hemi-moottorin ja vasta silloin sieltä alettiin antaa jopa ohjeita, miten kannattaisi rakentamisessa menetellä. No, nyt en enää ohjeita tarvitse.

– Sain tuon 2015 Challengerin talliini pelkkänä koppana. Mietin, mitä siitä tekisin ja päädyin siihen, että kun teen, niin sen pitää olla luokan nopein.

Jenkeissä oli ajettu ahdetulla Hemillä ja Challengerillä aika 7 sekuntia, joten Eronen lähetti kyselyn moottorin rakentajalle ja Stock-luokan ME-ajan ajaneelle moottorista.

Kaveri oli kysellyt, mikä mies tämä Eronen oikein on ja kun oli saanut positiivisia lausuntoja kaverista, niin ME-kone päätyi Mäntsälään.

– Moottori on 5,7-litrainen ja ahdettu. Tehoa on yli 1300 hv ja vääntöä 1250 Nm. Olen ajanut kovaa muillakin autoillani, mutta ensimmäinen lähtö Virtasalmella jännitti, saanko kapeilla 9 tuuman renkailla tarpeeksi pitoa. Kaksi ensimmäistä lähtöä meni sutimiseksi, mutta tiputimme tehoja ja säädimme vähän alustaa ja Euroopan ennätys tuli. Tänä kesän ajan vain tällä uusimalla autolla ja vaimokaan ei omalla Volarellaan kilpaile. Hän haluaa olla mukana tämän kehityksessä.

Seurauksena lienee vain ennätyksien parantelua, sen verran näyttöjä Eronen on 30 vuoden aikana antanut.

Kommentoi

Palvelut