Kotihoidon järjestämisessä ongelmia kesällä – Keusote: "Tällaiseen resurssipulaan oli lähes mahdotonta reagoida"

Kuvituskuva. Outi Paappanen

Nalle Nieminen

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän alueella on normaalista poikkeavaa pulaa kotihoidon henkilöstöstä kesän ajan. Tilanne tuo mukanaan haasteita ja mahdollisia muutoksia kesäajan toimintaan.

Keusoten kotihoidon koordinoivan esimiehen Mia-Riitta Allikin mukaan jatkuvasta rekrytoinnista huolimatta he eivät ole saaneet riittävää määrää sijaisia kotihoitoon kesäksi.

– Tilanne on kaikissa Keusoten kunnissa samanlainen. Aika on mahdottoman huono myös vakituisten rekrytointiin kesälomien vuoksi, eikä huono sijaistilanne luonnollisesti auta lainkaan, Allik harmittelee.

Kotihoidon järjestämisen hankaluudet eivät rajoitu ainoastaan Keusoten kuntiin, sillä Allikin mukaan tilanne on valtakunnallisestikin heikohko.

– Hoitajien saatavuus on selvästi heikompi esimerkiksi viime kesäänkin verrattuna. Syynä tähän on suuresti Suomen nykyinen väestötilanne, eli suurten ikäluokkien eläköityminen ja työvoiman riittämättömyys, selittää kotihoidon koordinoiva esimies Kirsi Lehtonen-Pulli.

Lehtonen-Pullin ja Allikin mukaan Keusote teki parhaansa olosuhteiden ennakoimiseksi.

– Keskitetty resurssienhallinta perustettiin Keusoten kotihoidon sisälle maaliskuussa, jonka avulla työvoima saatiin sijoitettua tasaisesti kuntiin tarpeiden mukaan. Lisäksi oma rekrytointiyksikkömme aloitti sijaisvälityksen touko-kesäkuussa. Parhaamme olemme tehneet rekrytoinnin eteen, mutta tällaiseen resurssipulaan oli lähes mahdotonta reagoida.

– En usko, että tämä ensi kesäksi tulee ainakaan helpottumaan. Toki kuluvan kesän jälkeen olemme viisaampia, sillä tulevaisuutta voidaan helpottaa esimerkiksi vuosilomasuunnittelun näkökulmasta. Meillä on vahva tahtotila kehittää rekrytointiprosessia, toteaa Allik.

– Rekrytoinnin suhteen imagon ja vetovoiman lisäksi on tärkeä kehittää myös pitovoimaa, muistuttaa Lehtonen-Pulli.

Käytännössä rekrytointiongelmat näkyvät kotihoidon arjessa siten, että käyntiajoissa voi olla vaihtelua ja käyntejä joudutaan mahdollisesti yhdistämään tai lyhentämään.

– Toivomme asiakkailta ja omaisilta ymmärrystä ja kärsivällisyyttä tilanteen suhteen, ja pidämmekin elintärkeänä, että meihin pidetään yhteyttä asiaan liittyen, kertoo Lehtonen-Pulli.

– Pienissäkin arjen askareissa auttaminen, kuten peseytymisessä, pukeutumisessa tai lounaan tarjoilussa, on meille todella suuri tuki. Kenellekään ei tietenkään mitään sairaanhoidollista vastuuta anneta, korostaa Allik.

Kommentoi

Palvelut