Nämä isot kaupungit kärjessä parkkipaikkojen kolhuissa – "Henkilöautojen koot ovat olleet kasvamaan päin"

Kolhu voi tulla helposti ahtaasti pysäköitäessä. Arkistokuva. Arkisto/ Virpi Paukkonen
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Pysäköintialueella sattuva peltikolari tai toisen ajoneuvon kolhaisu on yksi yleisimpiä vakuutusyhtiöiden korvaamia liikennevahinkoja.

Useimmin pysäköintialueilla kolisee pääkaupunkiseudun suurissa kaupungeissa. Ykkössija on Helsingillä, jonka pysäköintialueilla sattui Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilaston mukaan vuonna 2019 lähes 4 000 vahinkoa. Se on noin kymmenesosa kaikista vakuutusyhtiöiden korvaamista pysäköintialueiden liikennevahingoista koko maassa.

OTIn mukaan vuonna 2019 vakuutusyhtiöt maksoivat lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvauksia kaikkiaan 44 746:sta pysäköintialueella sattuneesta vahingosta. Määrä kattaa 45 prosenttia kaikista vuoden aikana korvatuista liikennevahingoista.

Pääkaupunkiseudulla myös Espoossa ja Vantaalla vahinkomäärä nousi vuonna 2019 yli kahden tuhannen. Muiden maakuntien keskuskaupungeista kolhualtteinta seutua oli Oulu 1 910 liikennevahingolla.

– Pysäköintivahingot sattuvat pääosin henkilöautoilla ja muilla isommilla ajoneuvoilla. Henkilöautojen koot ovat olleet kasvamaan päin viime vuosikymmeninä, mikä voi vaikeuttaa parkkiruutuun osumista tai oman auton ulottuvuuksien hahmottamista, sanoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri tiedotteessa.

Arki-iltapäivisin vilskettä on kauppojen parkkipaikoilla ja kesän edetessä liikenne lisääntyy matkakohteissa ja maanteiden taukopaikoilla.

OTIn liikennevahinkotilasto kattaa kauppakeskusten parkkipaikkojen ohella esimerkiksi torien, pihojen ja huoltoasemien pysäköintialueilla sattuneita vahinkoja.

Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat kärjessä pysäköintialueiden liikennevahingoissa. Lähitapiola

Pysäköintialueilla sattuvia peltikolareita ja muita vahinkoja korvataan lakisääteisen liikennevakuutuksen lisäksi ajoneuvon vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta. Näin ollen niitä sattuu vuosittain paljon enemmän kuin OTIn raportoimat noin 45 000 kappaletta.

Monet kolhut eivät myöskään päädy vahinkotilastoihin, jos niitä ei korjauteta hyödyntäen vakuutuskorvauksia.

– Parkkipaikkojen riskitilanteille ovat tyypillisiä ahtaat tilat ja se, että ajoneuvot ovat liki toisiaan. Tällöin kolhu voi syntyä jo avaamalla auton oven naapuriauton kylkeen. Haastavia ovat myös tilanteet, joissa peruutetaan tai väistetään toista ajoneuvoa pysäköintialueen ajoväylällä, Alaviiri toteaa.

Hän neuvoo pysäköimään auton loitommaksi, jos se on mahdollista tai ajamaan se ruutuun niin, että pääsee lähtemään keula edellä.

Vaikka ajoneuvojen osumia pysäköintialueilla tulee paljon, henkilövahinkoja törmäyksissä sattuu vain noin neljässä prosentissa tapauksista.

Harmittomalta näyttävän kolhun korjaaminen voi tulla yllättävän kalliiksi, Alaviiri muistuttaa. Hintaa nostaa, jos peltiä pitää oikoa ja esimerkiksi erikoismaalipintaa tai tekniikkaa uusia.

Kommentoi

Palvelut