Valvira: Psykoterapiakeskus Vastaamo laiminlöi useita velvollisuuksiaan – puutteita niin potilaskirjauksissa kuin työntekijöiden perehdyttämisessäkin

Valviralla on paljon huomautettavaa Vastaamon toiminnasta. Samu Karvala

Psykoterapiakeskus Vastaamo laiminlöi useita lain määräämiä velvollisuuksiaan, tiedottaa Valvira.

Puutteita oli erityisesti terveydenhuollon palveluista vastaavalle johtajalle säädettyjen tehtävien hoitamisessa, kuten työntekijöiden perehdyttämisessä potilasasiakirjojen laatimiseen ja käsittelyyn. Puutteita oli myös toiminnan omavalvonnassa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valvira on päättänyt Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy:tä koskevan valvonnan.

Terveydenhuollon lisäksi Valviran valvonta kohdistui myös potilastietojärjestelmään. Viime marraskuussa Vastaamon toimitiloihin tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Vastaamo oli tunnistanut tietomurtoon johtaneet syyt ja ryhtynyt toimiin potilasturvallisuuden varmistamiseksi.

Valvira aloitti Vastaamon toiminnan sekä potilastietojärjestelmän asianmukaisuuden ja turvallisuuden valvonnan heti, kun tietomurto tuli Valviran tietoon viime lokakuussa. Valvonnalla varmistettiin potilasturvallisuus ja potilasasiakirjojen siirto Kelan arkistointipalveluun, kun Vastaamon toiminta päättyi.

Tarkastuksen perusteella Vastaamon potilasasiakirjamerkinnät osoittautuivat kirjaviksi ja osin puutteellisiksi. Potilastietojärjestelmä ei lainkaan ohjannut yhdenmukaiseen kirjaamiseen.

Henkilöstöä ei ollut perehdytetty ja koulutettu riittävästi asianmukaisiin kirjaamiskäytäntöihin.

Potilastietoihin oli myös liitetty sinne sisällöltään kuulumattomia asiakirjoja, kuten yksityisiä sähköposteja.

Potilaan hoidon ja kuntoutuksen suunnittelun, toteutuksen ja seurannan kannalta oleelliset tiedot olivat vain osassa potilasasiakirjoja, Valvira toteaa.

Palveluun tyytymättömiltä asiakkailta ennen tietomurtoa saapuneiden muistutusten käsittelyssä ja niistä annetuissa vastauksissa Vastaamo ei ollut kaikilta osin noudattanut Valviran ohjeistusta.

Vastaamolla oli henkilöstöä noin 300, joista valtaosa psykoterapeutteja. Vastaamo tuotti itsemaksavien yksityisasiakkaiden terapioiden lisäksi Kelan kuntoutuspsykoterapiaa ja vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta, joissa potilaina oli myös alaikäisiä. Lisäksi se tuotti palveluja kunnille, sairaanhoitopiireille ja yrityksille.

Hoito- ja kuntoutuspalvelut olivat keskittyneet työ- ja opiskeluikäisten asiakkaiden lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveysongelmiin. Toimipaikkoja oli 28 eri puolilla Suomea.

Vastaamon toiminta päättyi konkurssiin maaliskuun alussa 2021. Sitä ennen sen psykoterapiatoiminta siirtyi Verve Terapia Oy:lle.

Lue lisää: Kela saanut 20 tietopyyntöä Vastaamon asiakkailta – Omia potilastietoja voi nyt pyytää Kelalta, palvelun avautumiseen meni odotettua kauemmin

Lue lisää: Oikeus sinetöi Vastaamon konkurssin – Terapioiden tarkoitus jatkua Vervessä keskeytyksettä

Lue lisää: Psykoterapiakeskus Vastaamon luottamuksellisia asiakastietoja päätyi rikollisiin käsiin

Kommentoi

Palvelut