Mäntsälän Ilmailukerholle raskas ultrakevyt lentokone

Atec Faeta NG on raskas ultrakevyt lentokone. Se painaa tyhjänä 344 kiloa ja kokonaispaino saa olla 600 kiloa. Koneen siipien kärkiväli on 9,6 metriä. Marja Keski-Luopa

Marja Keski-Luopa

Suomen ensimmäinen raskas, 600-kiloinen ultrakevyt lentokone on nyt Nummelan lentokentällä.

Koneen hankki Mäntsälän Ilmailukerho MILK, joka siirsi toimintansa Nummelaan vuoden 2020 alusta Malmilta.

– Pyrimme lentämään modernilla ja turvallisella kalustolla. Päämääränä oli saada 600 kilon ultrakevyt heti kun se on mahdollista, kertoo puheenjohtaja Jorma Sucksdorff, jolle Nummelan kenttä on erittäin tuttu jo 1970-luvulta lähtien.

Vuoden alusta voimaan tulleet uusi ilmailulaki ja -määräys mahdollistavat ultrakevyiden 600 kilon luokan. MILK ehti ensimmäisenä, ja Suomeen on tilattu viisi muutakin konetta.

Atec Faeta NG -koneen on valmistanut tshekkiläinen lentokonetehdas Atec.

– Se on pieni ja hyvä, kerhon hovivalmistaja. Tämä kone on jo kuudes Atecilta tilaamamme. Viime kesänä kävimme Tshekissä siihen tutustumassa.

MILKin toinen kone, vanha ultrakevyt on Atec Zephyr. Se painaa tyhjänä 291 kiloa ja siinä saa olla 472,5 kilon kokonaispaino. Uuden koneen tyhjäpaino on 344 kiloa ja maksimipaino 600 kiloa.

Atec Faeta NG:n hinta tässä varustuksessa on 135 000 euroa. Kerhon toiminta ja talous on pidetty kunnossa, joten tilillä oli rahat uuden koneen ostoon. MILKillä on ympäri Uuttamaata asuvia jäseniä noin 170. Kerho lentää ja kouluttaa paljon, ja toiveena on saada toinenkin 600-kiloinen jossain vaiheessa.

– 600 kilon luokka tekee ultrakevytlentämisen ihan toisenlaiseksi, myös edullisemmaksi. Kaksi painavaakin aikuista voi lentää tällä koneella ja ottaa riittävästi polttoainetta. Täydellä koneella ja tankilla voi lentää 6,5 tuntia! Kone kulkee yli 200 kilometriä tunnissa, ja 5,5 tunnissa Nummelasta pääsee vaikka Ivaloon tai Kööpenhaminaan, kuvailee Sucksdorff.

Raskas ultrakevyt käyttää 98E-autobensaa ja kuluttaa 15 litraa tunnissa matkalennossa. Alle 70-kiloinen pilotti ei saa lentää sillä yksin, vaan lisäpainoa on otettava.

– Kone on myös hiljainen: maksimimelutaso on 68 desibeliä eli puolet normaalimoposta.

Raskaalla ultrakevyellä lentäminen vaatii, että kerho järjestää lisäkoulutuksen jäsenilleen. Siksikin Sucksdorff toivoo, että kokoontumisrajoituksia helpotetaan pian.

– Kun lisäkoulutushaasteesta on selvitty, voidaan ottaa uusia kurssilaisia.

MILKin nimi tulee siitä, että Mäntsälässä 1980-luvulla ilmailusta kiinnostuneet lyöttäytyivät yhteen, hankkivat koneen ja perustivat Mäntsälän ilmailukerhon vuonna 1989.

Kommentoi

Palvelut