Missä vaiheessa sähköpotkulauta muuttuu moottoriajoneuvoksi – ja missä sillä saa sen jälkeen ajaa? Sähköpyöränkin kanssa on oltava tarkkana

Kuvituskuva. Riina Haapala
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kun hankkii sähköpolkupyörää tai sähköpotkulautaa, on syytä olla tarkkana. Laitteen teho ja nopeus nimittäin vaikuttavat siihen, missä niillä saa ajaa ja onko niille otettava lakisääteinen liikennevakuutus.

Monien sähköllä kulkevien laitteiden maksiminopeus on korkeintaan 25 kilometriä tunnissa. Näitä kevyitä sähköisiä liikkumisvälineitä ei tarvitse liikennevakuuttaa, ja niillä voi liikennesääntöjä noudattaen liikkua kaduilla.

Markkinoilla liikkuu kuitenkin myös laitteita, joiden maksiminopeus ylittää selvästi 25 kilometriä tunnissa, huomauttaa Liikennevakuutuskeskus.

Esimerkiksi 45 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpotkulauta on lain mukaan moottoriajoneuvo ja sille tulee ottaa liikennevakuutus.

Lisäksi tällaisilla laitteilla, joilla on mahdollista ajaa yli 25 kilometrin tuntinopeudella, ei saa ajaa tieliikenteessä eli esimerkiksi kaupungin autoteillä, pyöräteillä tai jalkakäytävillä, vaikka olisi itse säätänyt nopeuden korkeintaan 25:een.

Sähköpolkupyörän kulkiessa sähköllä yli 25 kilometriä tunnissa tai teho ylittää yhden kilowatin, tieliikenteessä ajaminen on kielletty ja sähköpyörä tulee liikennevakuuttaa.

Myös moottorilla varustetut polkupyörät pitää vakuuttaa, vaikka niiden nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa. Tehoa niissä on yli 250 watista yhteen kilowattiin.

Moottorilla varustetulla polkupyörällä liikkuminen ei välttämättä edellytä lainkaan polkemista, vaan pyörällä voi liikkua pelkän moottorin voimalla täyttä nopeutta. Kyse on moottoriajoneuvosta, jolle on otettava liikennevakuutus. Moottorilla varustetulla polkupyörällä saa kuitenkin ajaa tieliikenteessä.

Vähemmän tehokkaita, sähköavusteisia polkupyöriä ei tule sekoittaa moottorilla varustettuihin polkupyöriin. Sähköavusteiset polkupyörät eivät ole moottoriajoneuvoja eikä niitä liikennevakuuteta.

Maastossakin käytettävällä moottoriajoneuvolla tulee olla liikennevakuutus.

Myyjän ilmoitus siitä, että laite ei ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön tai että laite on tarkoitettu ainoastaan maastokäyttöön, ei poista laitteen vakuuttamisvelvollisuutta.

– Moni ei tule ajatelleeksi, että sähköllä kulkevalle laitteelle pitäisi ottaa lakisääteinen liikennevakuutus samaan tapaan kuin esimerkiksi moottoripyörälle. Näin kuitenkin on, mikäli laitteella on mahdollista kulkea nopeammin kuin 25 kilometriä tunnissa, painottaa Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen tiedotteessa.

Hän kehottaa pitämään rajan mielessä kauppoja tehdessä.

Sähköllä kulkevalla laitteella ilman velvoitettua liikennevakuutusta ajaminen johtaa kalliisiin seurauksiin

Onnettomuuden sattuessa kuljettaja ei saa korvauksia edes vakavista vammoistaan.

Lisäksi Liikennevakuutuskeskus perii omistajalta vakuuttamattomuusmaksun.

Kommentoi

Palvelut