Peräkärryn kanssa ei pidä kaahata, vaikka uusi tieliikennelaki nosti sallittua nopeutta

Tilanteeseen sopivan nopeuden valinnassa on otettava kärryn ja vetoajoneuvon kunnon lisäksi huomioon sekä olosuhteet että kuormaus. Nina Mönkkönen / Liikenneturva
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Viime kesänä voimaan tullut tieliikennelaki sallii kevytperävaunun vetämisen maksimissaan 100 km/h entisen kahdeksankympin sijaan. Suurin sallittu nopeus ei kuitenkaan ole sama asia kuin suositusnopeus tai turvallinen nopeus. Tilanteeseen sopivan nopeuden valinnassa on otettava kärryn ja vetoajoneuvon kunnon lisäksi huomioon sekä olosuhteet että kuormaus, kerrotaan Liikenneturvan tiedotteessa.

– Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

Perävaunun kuntoon on syytä kiinnittää huomiota säännöllisesti, mutta etenkin ennen kevään ensimmäistä reissua. Liikenneturva muistuttaa myös, että suurin sallittu nopeus ei peräkärrynkään kanssa liikuttaessa ole läheskään aina sama asia kuin turvallinen ajonopeus.

Kevät on rakennusurakoiden tai piharemonttien sesonkiaikaa, ja moni hyödyntää peräkärryä hakiessaan materiaaleja projektinsa toteuttamiseen. Perävaunun kuntoon on kiinnitettävä huomiota säännöllisesti, ja varsinkin nyt mahdollisen talviseisonnan jälkeen. O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta, joten vastuu kunnosta on yksin ajoneuvon kuljettajalla.

– Renkaiden kunto on olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin ikä ja riittävät urasyvyydet, joissa lain vähimmäisvaatimus kesärenkaille on 1,6 mm. On myös tarkistettava laakerit, rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia. Entä toimivatko kaikki valot? Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla, jatkaa Vuoristo.

Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää. Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

– Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Jos kokonaismassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa.

– Kannattaa myös kiinnittää huomiota aisapainoon, jota pitää olla sopivasti mutta ei liikaa – maksimi on kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin mutta ei liian kevyesti, on aisapaino usein sopiva, Vuoristo vinkkaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut