Keusoten tiimisysteemi tunnetaan vielä huonosti

Hoito: Keusoten kaikissa kunnissa, myös Nurmijärvellä, on käytössä hoitovastaavamalli.

Mäntsälän terveysaseman tiimihuoneessa etualalla tiiminvetäjä Johanna Kupari ja lääkäri Anni Rissanen sekä hoitotyön esimies Erja Blommendahl. Takana sairaanhoitajat Tarja Hurme ja Tanja Salminen. Anton Soinne

Tanja-Elina Niemi

Nurmijärvellä ja muissa Keusoten kunnissa on ihmetelty, eikö terveyskeskukseen enää pääse lääkärin vastaanotolle ja minne ovat kadonneet kaikki lääkäreiden nimikyltit ovenpielistä.

Perin hiljaistakin tuntuu käytävillä olevan verrattuna takavuosiin.

– Kyllä lääkärille pääsee, lohduttaa hoitotyön esimies Erja Blommendahl Mäntsälän terveysasemalta, jonka johdolla terveyskeskukseen on saatu uusi toimintakulttuuri.

Keusoten alueella on 10 terveysasemaa: Nurmijärvellä ja Tuusulassa molemmissa kolme sekä Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Mäntsälässä ja Pornaisissa yksi kussakin kunnassa.

– Seuraamme viikoittain, paljonko on tullut uusia koppeja, kertoo Blommendahl.

Kopilla tarkoitetaan sitä, monelleko on nimetty oma hoitovastaava ensimmäisen yhteydenoton aikana. Viikolla 5 helmikuun alussa hoitovastaavamäärät olivat Keusoten kunnissa seuraavat: Pornainen 1020, Mäntsälä 5892, Hyvinkää 6390, Nurmijärvi 8846, Järvenpää 9554 ja Tuusula 15 097.

Seuraamme viikoittain, paljonko on tullut uusia koppeja.

Terveysasemilla on episodi- ja kantatiimit erikseen. Edellisessä hoidetaan perusterveitä – vaivoja, joilla on nähtävissä alku ja loppu. Jälkimmäisessä puolestaan on potilaina monisairaita.

Molemmissa tiimeissä toimii moniammatillinen työryhmä: sairaanhoitajien ja lääkäreiden lisäksi mukana on lähihoitaja, fysio- ja toimintaterapeutti.

– Toiveena on, että jatkossa olisi myös sosiaali- ja päihdetyöntekijä, sanoo Blommendahl.

Tiimin jäsenet istuvat yhteisessä tiimihuoneessa, siksi terveyskeskuksen ovissa ei enää näy lääkäreiden nimiä.

Tiimihuoneessa pystytään konsultoimaan keskenään siitä, miten potilasta parhaiten hoidetaan.

Sairaanhoitaja selvittää ensin kokonaistilanteen ja millaista hoitoa potilaan vaiva vaatii ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Pääpaino on etälääkärityöllä, mutta lääkäri voi saman tien antaa ajan vastaanotolle, jos katsoo, että nyt pitää päästä katsomaan potilas omin silmin.

Malli on ollut kaikilla terveysasemilla käytössä vähintään puoli vuotta, mutta Blommendahl myöntää, että systeemi on monimutkainen:

– Ensin pitää tehdä kuntavalinta, sitten valita takaisinsoitto ja valinta, että takaisin voi soittaa tähän numeroon. Nauhaa ei kuunnella loppuun ja moni lopettaa ensimmäisen vaiheen jälkeen luullen, että takaisinsoitto on tallentunut eikä se siinä vaiheessa vielä ole, sanoo Blommendahl.

Sekin on puute, että linjalle voi soittaa useamman kerran samasta numerosta. Takaisinsoitto kannattaa tehdä vain kerran.

– Jos sen tekee viisi kertaa, niin hoitaja myös soittaa viisi kertaa kuullakseen, että asia on jo hoidettu.

Se ruuhkauttaa asioiden hoitoa.

Mistä numerot löytyvät? No, ainakin Keusoten verkkosivuilta. Kaikilla ei kuitenkaan ole nettiä. Tämäkin ongelma on tiedostettu ja pohdinnassa, vakuuttaa Blommendahl.

Kommentoi

Palvelut