Särö tuulilasissa voi jopa heikentää turvatyynyn toimintaa – Kahden euron kolikkosääntö kertoo, voiko halkeaman vielä korjata

Halkeamat tuulilasissa voivat haitata jopa auton turvalaitteiden toimintaa. Riku Tulla/Arkisto

Minna Harmaala

lasivElämme tuulilasivahinkojen riskiaikaa. Niiden määrä kasvaa keväisin, kun teillä on talven jäljiltä paljon kiviä, hiekkaa ja irronneita nastoja, tiedottaa vakuutusyhtiö Lähitapiola. Pienetkin kiveniskemät kannattaa korjauttaa, koska se voi levitä isoksi halkeamaksi ja pahimmillaan rikkoa koko lasin.

Särö tai halkeama lasissa on myös turvallisuusriski. Halkeama voi haitata kuljettajan näkyvyyttä. Uusissa autoissa tuulilasi on osa auton kantavaa rakennetta, jonka on tarkoitus suojata matkustajia kolaritilanteessa. Pahimmillaan särö voi heikentää jopa turvatyynyn toimintaa, kertoo autolasiketju Carglassin toimitusjohtaja Samuel Alander Lähitapiolan tiedotteessa.

– Matkustajan puoleinen turvatyyny on useissa automalleissa suunniteltu niin, että se ottaa lauetessaan tukea tuulilasista. Jos tuulilasin lujuus on heikentynyt kiveniskemien tai halkeaman takia, ei turvatyyny välttämättä toimi kuten sen pitäisi, jolloin riski matkustajan vakavalle loukkaantumiselle kasvaa.

Uusissa autoissa tuulilaseihin on upotettu antureita ja erilaisia tunnistimia, jotka säätelevät monia toimintoja, kuten ilmastointia ja pyyhkimiä. Lasiin kiinnitetyt kamerat taas ovat osa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahteja ja törmäysten varoitusjärjestelmiä.

– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä, sanoo Lähitapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo tiedotteessa.

Jo 160 000 tuulilasia rikkoutuu vuodessa – yrittäjä kertoo miksi, ja antaa rahanarvoisen vinkin autoilijalle

Halkeama lasissa voi johtaa myös hylkäykseen katsastuksessa.

Enintään noin kahden euron kolikon kokoinen iskemä tuulilasissa voidaan vielä korjata.

Samuel Alander, Carglass

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ohjeissa todetaan, että suoraan hylkäykseen johtaa puuttuva tai puutteellisesti kiinnitetty tuulilasi. Myös muun muassa halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen. Esimerkiksi vuoden 2018 määräaikaiskatsastuksissa tuulilasin tai sen puhdistuslaitteiden vikoja tai puutteita todettiin Traficomin mukaan yhteensä noin 162 000 kappaletta, mistä 9 900 johti hylkäykseen.

Näistä syistä autojen tuulilaseja hajoilee yhä enemmän

Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain kymmeniä tuhansia lasivahinkoja, Lähitapiola kertoo. Pelkästään Lähitapiolan vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta korvattiin viime vuonna noin 50 000 lasivahinkoa.

Ifin helmikuussa julkaiseman tilaston mukaan lasivahinko on jo selkeästi yleisin auton vakuutuksesta korvattu vahinko. Tieto pohjautuu vuosina 2017–2019 sattuneisiin vahikoihin.

– Lasi on liimattu auton runkoon usein niin tiukasti, että siinä on sen verran iso jännite, että pienikin kiven pinkaus purkaa jännitteen, ja lasi halkeaa, sanoo tiedotteessa Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

Molempien vakuutusyhtiöiden mukaan lasivahinkojen määrä on kasvanut.

Talven lumettomuus lisää Lähitapiolan mukaan lasivahinkojen määrää. Lasivahinkojen piikki osuu yhtiön mukaan maalis-toukokuulle.

Noin kahden euron kolikon kokoinen särö tuulilasissa voidaan vielä korjata. Anne Repo/Arkisto

Uuden auton tuulilasin vaihto voi maksaa jopa pari tuhatta euroa. Pieneen kiveniskemään kannattaa siis reagoida heti.

Jos tuulilasiin on tullut kiveniskemä, se kannattaa suojata likaantumiselta esimerkiksi teipillä tai tuulilasilaastarilla. Lasi kannattaa viedä korjattavaksi lasiliikkeeseen tai korjaamoon mahdollisimman pian, koska esimerkiksi lämpötilan vaihtelu voi pahentaa vauriota.

– Pääsääntöisesti enintään noin kahden euron kolikon kokoinen iskemä tuulilasissa voidaan vielä korjata. Jos vauriokohta on pysynyt puhtaana, ei korjauksesta yleensä jää näkyvää jälkeä. Toisinaan iskemän sijainti tai esimerkiksi auton lisävarusteet voivat estää korjauksen, jolloin lasi on vaihdettava, kertoo Carglassin Samuel Alander Lähitapiolan tiedotteessa.

Jos autossa on lasivakuutus, korjaus onnistuu useassa vakuutusyhtiössä ilman omavastuuta.

Halkeamat muissa auton ikkunoissa kuin tuulilasissa johtavat yleensä lasin vaihtoon.

Kiveniskemiä voi myös ehkäistä pitämällä huolta turvaväleistä, muistuttavat sekä Lähitapiola että If.

– Jos toisen ajoneuvon renkaasta lennähtää kivi, se rikkoo oman tuulilasin pienemmällä todennäköisyydellä, jos etäisyyttä on kymmeniä metrejä, sanoo Lähitapiolan Tommi Helosvuo tiedotteessa.

Rikot

Ruohonleikkuri ja lumilinkokin mukana lasivahingoissa

Autonlaseja menee rikki paitsi perinteisten liikenteessä sattuneiden kiveniskemien lisäksi varsin erilaisilla tavoilla, kertoo autolasiketju Carglassin toimitusjohtaja Samuel Alander Lähitapiolan tiedotteessa.

Hänen mukaansa tuulilasin halkeamiset liittyvät usein lämmönvaihteluun. Jos tuulilasissa on kiveniskemä, voi se esimerkiksi nyt keväällä lähteä laajenemaan, kun yö- ja päivälämpötilojen ero on suuri.

Voimakkaat lämpötilan vaihtelut voivat aiheuttaa lasirikkoja myös esimerkiksi jäisen tuulilasin puhdistamisen yhteydessä.

– Asentajamme ovat nähneet kaikenlaista. Toisinaan autoilijan ote lipeää pyyhkijän sulkaa vaihtaessa ja pyyhkijän varsi iskee lasin halki. Reissuun lähtiessä auto saatetaan lastata niin täyteen tavaraa, että kun peräkontti lyödään kiinni, lasi hajoaa. Autoilla törmäillään myös esimerkiksi porraskaiteita, tikkaita ja puomeja päin. Lisäksi toisinaan katolta putoava lumi tai jää rikkoo laseja ja saattaa aiheuttaa suurempaakin vahinkoa, kertoo Alander tiedotteessa.

– Yllättäen lasivahinkoihin ovat joskus liittyneet myös ruohonleikkurit ja lumilingot. Jos tällaisesta koneesta sinkoutuu kiviä luodinnopeudella, saattavat ne hyvinkin särkeä auton lasin.

Kommentoi

Palvelut