Kunnalla on sosiaalisen median viestinnässä vielä kehitettävää

Aaro Hellström oli yksi kyselytutkimukseen vastanneista. Hän pitää Mäntsälän Facebook-ryhmää kunnan parhaana sosiaalisen median tietolähteenä. Jesse Helminen

Jesse Helminen

Sosiaalisen median kehittämissä koskeva tutkimus osoitti vahvan tarpeen Mäntsälän kunnan sosiaalisen median viestinnän kehittämiselle.

Tutkimus valmistui marraskuussa ja sen tekijä Katri Heinmurto on joulukuussa esitellyt keskeisimmät tulokset ja toimenpidesuositukset kunnan johtoryhmälle. Vastauksia alkusyksyllä avoinna olleeseen kyselyyn kertyi peräti 405.

Opinnäytetyö "Osallistava sosiaalinen media kunnissa" on niin ikään julkaistu joulukuussa Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistossa, ja on siellä vapaasti luettavissa.

Opinnäytetyö sisältää konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Mäntsälän kunnalle ja tuloksissa näkyy kuntalaisten vahva toive kunnan sosiaalisen median moniääniselle kehittämiselle.

Harva näkee, että sosiaalinen media riittää, mutta sitä pitää tärkeänä noin 75 prosenttia kaikista ja peräti 90 prosenttia yli 40-vuotiaista vastaajista.

Yksi kyselyyn vastanneista ja arvonnan voittaneista oli Aaro Hellström:

– Kyselyssä kysyttiin mitä somekanavia käytän ja kuinka paljon, ja mitä kanavia kunnan kannattaisi käyttää tiedonvälittämiseen.

Itse melko aktiivisesti sosiaalista mediaa käyttävä Hellström näkee, että kunta tulee parhaiten esiin sosiaalisessa mediassa Facebookin kuntaryhmän kautta:

– Sieltä tulee nähtyä nopeasti ajankohtaiset kunnan asiat, kun ne hyppää etusivulle.

Hellström ei muuten seuraa aktiivisesti kunnan kanavia, mutta käy välillä vilkaisemassa kanavia esimerkiksi Instagramin puolella. Hellströmin mielestä ihmisten ja persoonien seuraaminen on sosiaalisessa mediassa mielekkäämpää, sillä he voivat olla päivityksissään luonnollisempia ja avoimempia, kun kunnan tai viraston täytyy säilyttää jollain tasolla virallinen linjansa.

Tutkimuksen keskeisin johtopäätösten suositus on se, että valinta sosiaalisen median kehittämisestä pitää tehdä tietoisesti, mieluiten strategisesti. Työlle pitää osoittaa aikaa, työkaluja ja järjestää koulutusta.

On parempi olla yhdellä kanavalla aktiivisesti kuin huonosti monella. Kanavien roolit pitää selkeyttää ja kehittää läsnäoloa siellä, missä kuntalaiset jo keskustelevat.

Kunnilta odotetaan kuulluksi tulemista, henkilökohtaisuutta, keskustelun valvontaa, aitoa vuorovaikutusta johdon kanssa sekä niiden huomioimista, joita perinteiset sosiaalisen median sovellukset eivät tavoita.

Esimerkiksi nuorten miesten suosimiin kanaviin, kuten TikTokiin, pitää suhtautua vakavasti kanavia valittaessa.

Kommentoi

Palvelut