17-vuotiaat autoilijat törttöilevät ajokieltoja enemmän kuin 18-vuotiaat – Ajokorttien hankkimisinnossa entisajoista poikkeava trendi

Kuvituskuva. Juha Peurala

Minna Harmaala

17-vuotiaat autoilijat törttöilevät korttinsa hyllylle useammin kuin 18-vuotiaat. Tieto selviää ajokorttilakiuudistuksen seurantatutkimuksen ensimmäisestä osasta, joka on juuri valmistunut.

– Merkittävänä asiana nousi esiin kaikissa ikäryhmissä miesten ajokäyttäytymisen riskihakuisuus, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo tiedotteessa.

Hänen mukaansa ajokieltoon johtaneita liikennerikoksia sattui eniten keväällä, kesällä sekä alkusyksyllä eli vuoden valoisana aikana. Tapahtumat painottuvat viikonloppuihin ja öihin.

Noin puolet ensimmäisen ajo-oikeusvuoden ajokieltorikoksista tapahtui ensimmäisen neljän kuukauden sisällä ajo-oikeuden saannista kaikilla ikäryhmillä.

Vuonna 2018 tehdyn ajokorttilain uudistuksen jälkeen 17-vuotiaille on ikäpoikkeusluvalla myönnetty Suomessa jo noin 30 000 ajokorttia. Kyselytutkimuksen mukaan näille nuorille kertyy ensimmäisen ajovuoden aikana merkittävästi enemmän ajokilometrejä kuin keskimääräiselle ajokortin suorittajalle.

– Tämä heijastuu ikäpoikkeuslupalaisten suurempina rike- ja vahinkomäärinä liikenteessä. Vahingot jäävät kuitenkin keskiarvon alapuolelle, kun ne suhteutetaan ajettuihin kilometreihin, toteaa Sitowisen vanhempi suunnittelija Janne Tuominen tiedotteessa.

Suomen tavoitteena oli, että tieliikennekuolemat puolitettaisiin vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Tästä Suomi jäi kauas, sillä kuolemat vähenivät 19 prosenttia.

Myös nuorten kuljettajien loukkaantumiset tieliikenteessä ovat Traficomin mukaan vähentyneet viime vuosina.

– 17-vuotiaita loukkaantui vuonna 2020 aiempaa enemmän henkilöauton kuljettajana, mutta loukkaantumiset matkustajana, mopolla tai moottoripyörällä vähenivät. Nuorten kuljettajien liikennekuolemien vuosittaiset määrät ovat jotakuinkin ennallaan, kertoo tiedotteessa Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.

Vaikka 17-vuotiailla on yhä enemmän ajokortteja, kokonaisuudessaan nuorten into rattiin on jatkanut laskuaan. Enää 54 prosenttia 18-vuotiaista hankkii B-ajokortin.

Suunta on sama kaikkialla Suomessa, mutta alueellinen vaihtelu on Traficomin mukaan suurta.

Lakiuudistuksen jälkeen myös 16-vuotiaista aiempaa hieman harvemmalla on jonkin ajoneuvoluokan ajo-oikeus. Erityisesti mopokortteja oli aiempaa harvemmalla, mutta myös moottoripyöräkorttien osuus pieneni.

Ajokorttilain uudistus laski B-kortin kuluttajahintaa ja lisäsi opetusluvan suosiota. B-korttisuoritusten kokonaismäärä kasvoi hieman ja autokouluoppilaiden menestyminen ajokokeessa heikkeni.

Uudistus

Ajotunteja vähemmän

Ajokorttilaki uudistui vuonna 2018. Muutoksella haluttiin selkeyttää ja keventää ajokorttisääntelyä liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioiden.

Ajokorttiopetuksen vaatimuksia kevennettiin ja opetuksen valinnaisuutta lisättiin. Muun muassa pakollisen opetuksen määrä väheni ja tutkinnon merkitys kasvoi.

Ikäpoikkeusluvan saantia helpotettiin eikä opetuslupaopetuksen opettajalta enää vaadita teoriakokeessa käyntiä.

Kommentoi

Palvelut