Huoli-ilmoitukset kasvussa – "Varhaisella tuella on helpompi puuttua mahdollisiin ongelmiin jo ennen kuin tilanteet kriisiytyvät"

Ikäihmiset: Joskus samasta vanhuksesta voi tulla useitakin ilmoituksia.

Kotihoito tarvitsee yhä enemmän työntekijöitä, koska yksin asuvien vanhusten määrä kasvaa koko ajan. Kaikki eivät silti pärjää yksin kotona, vaan tarvitsevat valvontaa kellon ympäri. Arkisto

Anne Sirvio

Kuka tahansa yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen iäkkään henkilön palvelutarpeesta, niin sanotun huoli-ilmoituksen. Tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi kauppareissulla, kun samassa kaupassa asioi tuttu vanhus, jonka käyttäytyminen ei ole enää entisellään.

Ilmoitusten määrä on voimakkaassa kasvussa Keski-Uudellamaalla. Keusoten alueella Järvenpäässä ikäihmisten huoli-ilmoituksia tehtiin vuonna 2017 noin 130 kappaletta ja vuonna 2020 jo yli 320.

Ilmoitusten määrän kasvu johtuu osaltaan myös ikäihmisten määrän kasvusta. Keusoten alueella päivässä tulee tällä hetkellä 5–15 ilmoitusta.

Yksin kerrostalossa asuva Maija-mummo käy ostamassa kaupasta maitopurkin viisi kertaa päivässä. Naapureiden kanssa hän vaihtaa kuulumisia porraskäytävässä ja juttelee entiseen iloiseen tapaansa.

Näyttää, että kaikki on hyvin, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan. Lyhyessä jutustelussa ei ulkopuoliselle käy ilmi, että Maijalla on pitkälle edennyt muistisairaus.

Jos naapurin tilanne arveluttaa, hänestä voi tehdä huoli-ilmoituksen samaan tapaan kuin lastensuojeluilmoituksen, joka on suomalaisille tutumpi käsite.

Tyypillisin tilanne on sellainen, että vanhus on löydetty yksin harhailemasta.

Maija-mummon ostoksiin kiinnitti huomiota tuttu kauppias, joka alkoi ihmetellä leskirouvan kasvanutta maidonkulutusta. Kauppias teki huoli-ilmoituksen ja nyt Maija saa tarvitsemaansa apua.

Tyypillisin tilanne on sellainen, että vanhus on löydetty harhailemasta, eikä hän osaa kertoa, missä hän asuu. Usein ulos on lähdetty liian vähissä vaatteissa ja kenties yöllä. Jo lähes kahdeksan vuoden ajan on kuka tahansa yksityishenkilö voinut tehdä ilmoituksen iäkkään henkilön palvelutarpeesta.

Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä iäkkäästä henkilöstä, joka näyttää olevan kykenemätön huolehtimaan itsestään, omasta terveydestään tai turvallisuudestaan.

Joskus samasta vanhuksesta voi tulla useitakin ilmoituksia.

Vanhuspalvelulaissa määritelty huoli-ilmoitus on ilmoitus, jonka voi tehdä, jos on huolissaan ikäihmisen voinnista, toimeentulosta tai kohtelusta.

Tavalliselle kuntalaiselle ilmoituksen teko on oikeus, mutta viranomaisille ilmoituksen tekeminen on lakiin perustuva velvollisuus.

Huoli-ilmoituksen jälkeen kunnan on otettava vanhukseen yhteyttä ja selvitettävä hänen palveluntarpeensa. Ikäihmisten asiakasohjauksen esimies Riitta Samola Keusotesta toivoo, että asiakasohjaukseen oltaisiin matalalla kynnyksellä yhteydessä, kun herää huoli esimerkiksi omasta pärjäämisestä tai oman läheisen tilanteesta.

– Varhaisella tuella on helpompi puuttua mahdollisiin ongelmiin jo ennen kuin tilanteet kriisiytyvät.

– Asiakasohjaus pyrkii aina tukemaan asiakkaan omia voimavaroja, joka on toimivampaa silloin, kun ongelmat ovat vielä pieniä, Samola painottaa.

Ilmoitukset tehdään pääosin puhelimitse, sähköisesti tai ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen välittämänä.

– Tyypillisimmät huoli-ilmoitusten tekijät ovat ensihoito sekä omaiset ja läheiset, kertoo Samola.

– Syitä yhteydenottoon ovat usein huoli muistisairaudesta ja sen vaikutuksesta toimintakykyyn, kotona pärjäämisen haasteet, päihteet ja jossain määrin myös lähisuhdeväkivalta.

Ilmoitus

Asiakas itse tekee harvemmin ilmoitusta omasta tilanteestaan. Ulkopuolisen on helpompi nähdä, että nyt kaikki ei ole kunnossa, eikä vanhus pärjää yksin.

Huoli-ilmoituksen voi tehdä sähköisesti: https://www.keski-uudenmaansote.fi/asiakasryhmien_palvelut/ikaihmisten-palvelut/ tai puhelimitse soittamalla aikuisten virka-aikaiseen sosiaali- ja kriisipäivystykseen puh. 019 226 0400. Aukioloajat arkisin ma−to 8−15 ja perjantai sekä arkipyhien aatot 8−13.

Aukioloaikojen ulkopuolella Keski-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystys puh. 019 711 072.

Kommentoi

Palvelut