Oikeus sinetöi Vastaamon konkurssin – Terapioiden tarkoitus jatkua Vervessä keskeytyksettä

Vastaamon nimi katoaa katukuvasta. Marko Kauko/Arkisto

Minna Harmaala

Psykoterapiakeskus Vastaamon taru tuli päätökseensä tänään maanantaina, kun Helsingin käräjäoikeus asetti yrityksen konkurssiin. Konkurssihakemuksen selvitysmies toimitti menneenä torstaina.

Vastaamo ajautui maksukyvyttömäksi taannoisen tietomurron ja kiristyksen aiheuttamien kulujen vuoksi. Valtavassa tietomurrossa vietiin kymmenien tuhansien asiakkaiden henkilötiedot ja arkaluontoiset potilastiedot. Tietoja hallussaan pitänyt taho pyrki kiristämään Vastaamoa ja suoraan asiakkaita.

Jättimäisen tietomurron kohteeksi joutunut Vastaamo on haettu konkurssiin

Terapiat jatkuvat Vastaamossa 1. maaliskuuta saakka. Jos konkurssipesä ja velkojat hyväksyvät kaupan, terapiat jatkuvat 2. maaliskuuta lähtien Vervessä. Vastaamo tiedotti Verve-kaupasta torstaina.

Vastaamo kehottaa kaikkia nykyisiä asiakkaitaan keskustelemaan terapeuttinsa tai psykiatrinsa kanssa siitä, miten terapiasuhdetta jatketaan Vervessä. Esimerkiksi kunnan tai sairaanhoitopiirin maksamana hoitoon hakeutuneen pitää olla yhteydessä maksusitoumuksen tehneeseen tahoon.

Poliisi muistuttaa: Vastaamon tietokannan lataaminen verkosta voi olla rikos – Poliisi ei kaipaa kuvakaappauksia

Kela tiedotti perjantaina pyrkivänsä varmistamaan, että sen asiakkaiden terapiapalvelut jatkuvat Vastaamon konkurssista huolimatta keskeytyksettä.

Vastaamossa terapiaa on saanut noin 2 800 Kelan asiakasta, joista noin 2 600 on saanut Kelan tukemaa psykoterapiaa ja 180 vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta.

Kelan kuntotuspsykoterapia-asiakkaiden terapia voi jatkua suoraan. Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden tapauksessa tilanne on monimutkaisempi: Kelan täytyy neuvotella Verven kanssa ja hyväksyä sopimuksiin ehdotettavat muutokset. Kelan täytyy myös tutkia, että terapia vastaa laadultaan sopimuksen ehtoja.

– Parasta olisi, että terapiasuhde voisi jatkua saumattomasti Vervessä. Tarvittaessa Kela auttaa Vastaamon tietomurron uhreiksi joutuneita asiakkaitaan uuden terapeutin löytämisessä, toteaa Kelan osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen tiedotteessa.

Uusi tieto: Vastaamon potilastiedot olivat verkossa ilman suojausta toista vuotta – Nykyinen omistaja hakee kaupan purkua

Kaupassa ei Vastaamon mukaan siirry tietojärjestelmiä tai asiakastietoja, vaan asiakkuus alkaa Vervessä puhtaalta pöydältä.

Verven käytössä on A-luokan Kanta-yhteensopiva asiakas- ja potilastietojärjestelmässä, kun Vastaamossa on ollut käytössä B-luokkaan kuuluva järjestelmä, joka ei ole yhteydessä Kantaan.

Vastaamoon tehtiin tarkastusisku Helsingissä

Vastaamo-tietomurron tuoma jättimäinen kieltopyyntöjen suma saatiin purettua PRH:ssa

Vastaamon tietovuodosta tehty huikea määrä rikosilmoituksia – tällainen on uhkausviesti

Vastaamon tietomurto kuormittaa PRH:ta – viikossa tullut yli 10 000 pyyntöä rekisteröintikiellosta

Vastaamo-vuotoa tutkiva poliisi vetoaa, ettei yksityiskohtia julkaistaisi – Ei ole varmuutta, ovatko murtaja ja kiristäjä samat

Kommentoi

Palvelut