Hallialle Lapissa ylivoimainen luokkavoitto

Tämän vuoden Arctic Rally Laplandille tuli lisämerkitystä, koska samoihin maastoihin on tulossa noin kuukauden kuluttua MM-osakilpailu.
Kisaan tulikin mukavasti uutta ilmettä, kun muutama MM-sarjaa kiertävä tuli ajamaan kisan testimielessä.
Juho Hänninen testasi Toyotan WRC -ajokkia ja MM-sarjaa kiertävät Oliver Sohlberg ja Ole Christian Veiby olivat mukana R5-ajokeilla. Tietenkin jo kolmatta kertaa WRC-kalustolla oli mukana F1-kuljettaja Valtteri Bottas.
Hänninen oli luonnollisesti koko joukon nopein, mutta kakkonen olikin SM1-luokan voittaja Teemu Asunmaa, joka oli niukasti nopeampi kuin MM-sarjaa ajava Sohlberg.
SM1-luokassa ajoivat MäntsMK:n Mikko Heikkilä-Topi Luhtinen. Valmistautuminen oli viimeisen päälle. Hyrynsalmella oli laitteet säädelty kuntoon ja toiveet olivat korkealla.
Rallissa ei ajettu lainkaan yleisöerikoiskokeiksi suunniteltuja pätkiä, joten kisa alkoi suoraan EK2:lla.
Heikkilän autokunta eteni hyvää vauhtia, mutta pätkän loppupuolella hieman liian ahne ajolinja kostautui, auton keula nousi penkalle ja Skoda kellahti katolleen. Keskeytys oli selviö.
Heikkilän toiveena oli, että huolto saisi auton kuntoon lauantaiksi, mutta kolmesta ajamattomasta erikoiskokeesta tuli 15 minuutin aikasakko.
Kisa oli menetetty, mutta harjoituksen ja testin vuoksi lauantain kilometrit olisivat tarpeen. Auto tuli kuin tulikin kuntoon ja lauantain erikoiskokeilla Heikkilä ajoi kaksi kertaa viidenneksi ja kaksi kertaa kakkoseksi. Siis vauhtia löytyi.
SM3-luokassa ajoi kaksi MäntsMK.n kuljettajaa: Tuukka Hallia ja Kim Forsgren.
Hallia yhdessä Antti Haapalan kanssa ottivat heti alussa ohjat käsiinsä. Perjantain kahdelle erikoiskokeelle syntyivät pohjat ja yhdelle kakkossija. Yötauolle mentäessä Hallian johto oli 31,4 sekuntia.
– Hienosti lähti kieltämättä ralli käyntiin nyt. On monen tekijän summa. Auto on hyvä, fiilis on hyvä ja nuotti on hyvä eli hyvin menee, viestitti Hallia yötauolle mennessään.
Kim Forsgren ajoi myös SM3-luokassa. Hän päivitteli koko päivän erikoista auton käyttäytymistä.
Hän kertoi haastatteluissa, että auton perä käyttäytyy oudosti ja arvaamattomasti ja silloin ei ajamiseen synny luottoa.
Lauantaina Hallian autokunta jatkoi mahtiajamistaan. Kolmet erikoispohjat ja yksi kakkossija. Luokkavoitto tuli 1:20,3 minuutin marginaalilla. Varsin ylivoimaista tekemistä Hallian uran viidennessä rallissa.
Forsgrenin autokunnassa ei ollut aivan samanlaisia tuntemuksia. Autoa ei saatu kuljettajan haluamaan kuntoon ja haastatteluissa kuljettaja ihmetteli, kun testeissä vastaavaa ei ole koskaan esiintynyt. Kilpailussa autokunta oli viidentenä 7:36,4 Halliaa perässä.
Melkoinen rallitapahtuma oli Lappiin jälleen järjestetty. Tiet olivat välillä todella nopeita, tutkamittauksissa huipuiksi isommille autoilla tuli lähes 210 km/h, mutta SM3:n autoillekin mitattiin 180 km/h:n nopeuksia. Melkoista menoa talvisilla teillä.
Ainakin Asunmaa kertoi kisan jälkeen, että he tutkivat mahdollisuutta lähteä ajamaan Lapin MM-rallissa. Myös Bottaksella on vastaavia ajatuksia.
Ehkä näemme joitakin muitakin ei vakituisesti MM-sarjaa ajavia mukana kuukauden kuluttua Lapin teillä kisailemassa.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.