Lidleihin tulee kahtiajako – pienempiin myymälöihin ei mahdu ihan kaikkea

Lidlin myymälöitä on Suomessa lähes 200. Arkisto / Milena Raappana
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Tuotevalikoima ei ole jatkossa enää sama kaikissa Lidlin myymälöissä, vaan myymälät ovat joko kattavan perusvalikoiman tai laajennetun valikoiman myymälöitä. Alkuvaiheessa noin neljännes myymälöistä tarjoaa perusvalikoiman ja 75 prosenttia myymälöistä laajennetun valikoiman, kerrotaan tiedotteessa. Myymälämuutoksia tekemällä pyritään kuitenkin saamaan entistä useampi myymälä laajennetun valikoiman piiriin.

– Kahtiajaon perussyynä on se, että valikoiman laajentuessa emme saa kaikkia tuotteita mahtumaan neliöiltään pienempiin myymälöihin. Laajennettu valikoima tarkoittaa, että myymälän valikoimassa on lisäksi tuotteita, joita ei ole saatavilla kaikissa Suomen Lidleissä. Näitä tuotteita voivat olla tuulihatut pakasteesta, maustamaton jogurtti myslikannella tai risottolajitelma, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström tiedotteessa.

Vuoden 2020 aikana Lidlin valikoima on käynyt läpi tavallista tarkemman syynin, ja kaupan hyllyyn on saapunut satoja uusia tuotteita. Uutuuksiin kuuluu niin Lidlin omien merkkien tuotteita kuin teollisuuden merkkejäkin. Vähemmän kysytyt tuotteet antavat tilaa uusille tuotteille viikoittain. Suurempia muutoksia tehdään perinteisesti aina uuden sesongin alla eli esimerkiksi ennen joulua ja kesää. Nyt tehty muutos on rajumpi kokonaismuutos.

Uusia tuotteita on tullut kaikkiin tuotekategorioihin. Poikkeuksellisen paljon muutoksia on tehty tuoretuotteisiin, mutta muutos näkyy merkittävästi asiakkaille myös pähkinöissä, pakasteissa sekä leipähyllyssä. Lidlin vakituiseen tuotevalikoimaan kuuluu noin 2 500 tuotetta ja myymälöitä on lähes 200. Ruoan lisäksi Lidl myy muun muassa kosmetiikkaa, kukkia, puutarhavälineitä, kodinkoneita, elektroniikkaa, sisustustavaraa ja vaatteita.

4 vuotta sitten Suomeen muuttanut Tatjana, 44, oppi kunnolla suomea vasta työelämässä – kaupan alalla on pulaa työntekijöistä, mutta kielitaidottomuus estää usein työllistymisen

Kaupoissa asioidaan edelleen paljon ilman suojia – S-ryhmän kampanjassa maskiasiat otetaan puheeksi asiakkaiden kanssa

Valinta osui Itä-Helsinkiin – koko Suomen paras Citymarket on tässä

No jopas! Punalaputetut aleruoat nousivat ruokatrendilistan kärkeen – "Harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla"

S-marketissa työskentelevä Janica leipoo hittituotteen käsin – "Ihmiset eivät vieläkään usko sitä"

Elektroniikkajätti avaa uuden myymälän Helsinkiin – palkkaa kymmeniä työntekijöitä

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut