Mitä opettaja saa tehdä?

Tiettyjen lasten suosimista, viesti yöllä, seksuaalissävytteinen lauluesitys...

Huoltajat kaipaavat yhä sivistystoimelta täsmällisempiä vastauksia siihen, missä kulkee opettajan sopivan käytöksen raja. Kuvituskuva. Arkisto/Anton Soinne

Pasi Huuhtanen

Kuinka suhtautuisit, jos lapsellesi tulisi pitkä vain hänelle osoitettu wilma-viesti opettajalta kesälomalla keskellä yötä?

Viestin alku on järkevän oloinen ja siinä paneudutaan ammatillisesti lapsen koulunkäyntiin liittyviin asioihin.

Jossain vaiheessa sävy muuttuu. Aletaan puhua keskinäisestä luottamuksesta ja ymmärryksestä, sekä lapsen ja opettajan välillä olevasta erityisestä tunnesuhteesta. Tällaisen viestin sai mäntsäläläinen juuri alakoulun päättänyt lapsi opettajaltaan.

Tämän jutun tiedot perustuvat vanhempien puhelinhaastatteluihin.

Lapsi ei jäänyt viestin kanssa yksin, vaan jakoi sen luokkakavereiden whatsapp-ryhmässä. Ryhmän enemmistö tajusi heti, että viesti ei ole normaali, lapset pitivät sitä sopimattomana, outona, ahdistavana.

Osa lapsista antoi viestin luettavaksi myös vanhemmilleen, jotka alkoivat selvittelemään asiaa ensin omien lastensa kanssa. Näissä keskusteluissa lapset uskalsivat vihdoin avautua kertomaan monenlaisista muistakin huolestuttavista asioista koulun arjesta. Osa asioista ja tapahtumista oli herättänyt perheissä ihmetystä aiemminkin ja osasta tapahtumia oli kysytty ja keskusteltu myös opettajan kanssa.

Osa vanhemmista päätyi vaihtamaan ajatuksiaan keskenään ja he ymmärsivät, kuullessaan monista erilaisista tapahtumista, että kyseessä on sellaisia asioita, joihin on puututtava. Vanhemmat siirsivät huolensa ensin koulun rehtorille ja vaativat asian käsittelyä. Mutta koulun ja sivistystoimen menettelystä asiassa myöhemmin.

Opettaja pyysi yhtä lasta jäämään syntymäpäivänään koulun jälkeen yksityiseen lauluesitykseen. Lapsi ei halunnut jäädä yksin, vaan pyysi kavereitaan seuraksi. Opettajan esittämä kappale oli Sannin Vahinko, mutta Cheekin Vain elämää -ohjelmassa esittämänä versiona.

Kertosäe menee näin: ”Jos haluut testaa mua yhen kerran vaan, mulla on mesta mihin mennä. Siellä on kaapissa pari Coronaa, jos meil ei juttu muuten lennä. Jos haluut niin jää tyynyjuttelemaan, mutta jos et annan sun mennä. Mulle on ilo olla sun vahinko, vahinko...”

Osa oppilaista vaikuttaa olleen opettajan erityisessä suosiossa ja osa taas ei. Osa luokan oppilaista ja vanhemmista oli myös tyytyväisiä opettajan toimintaan. Luultavasti kukaan vanhemmista ei osannut odottaa mitään tällaista.

Opettajasta on joillakin oppilailla myös hyviä muistoja. Eräs koulun jo jättänyt tyttö sanoo, että mies oli hyvä opettaja eikä pahoja muistoja ole jäänyt.

”Sitä kyllä ihmeteltiin, että yksi luokan tytöistä sai opettajalta syntymäpäivälahjaksi korun kesällä”, kertoo tytön isovanhempi.

10 huoltajaa kuudesta eri perheestä ovat tämän jutun tietolähteiden mukaan kysyneet koulun rehtorilta sekä sivistystoimen johdolta opettajan menettelyn perään jo kesällä 2019 ja pyytäneet vastauksia sattuneisiin tilanteisiin. Konkreettisia vastauksia kysymyksiin ei ole tullut.

Huoltajat kysyivät vastauksia myös Mäntsälän Uutisten lukijankirjoituksessa 21. lokakuuta.

Epäselväksi vanhemmille on erityisesti jäänyt johdon näkemys siitä, onko vanhempien nostamat huolestuttavat tilanteet opettajan käytöksessä ammatillista ja sopivaa vai jopa kiellettyä ja väärin. Tilanteen vakavuutta ei ole perheiden mukaan koulun puolelta ymmärretty eikä myönnetty. Vanhempien toinen kirje vs. sivistysjohtaja Janne Mäkiselle tämän lehden yleisönosastossa.

Janne Mäkisellä ei uutta sanottavaa

Vs. sivistysjohtaja Janne Mäkisen mielestä tapauksessa ei ole uutta kommentoitavaa. Vanhempien nyt esittämään kolmeen kysymyksen Mäkinen vastaa saman, minkä kirjoitti lokakuun lopussa, tässä pääkohdat:

”Tapaukseen liittyvien yksityisyydensuojaa vaarantamatta on mahdollista kertoa, että tilanteeseen on kohdennettu useita toimenpiteitä eikä tiedossa ole sellaista toimintaa tai riskiä, joka edellyttäisi vakavia, akuutteja toimia koulutasolla.

Huoleen on suhtauduttu vakavasti, ja järjestetty useita tilaisuuksia osapuolten näkökulmien huomioonottamiseksi prosessin aikana. Myös huoltajien kanssa on etsitty ratkaisua lukuisissa tapaamisissa/yhteyksissä.

Kaikki kuntatyönantajan ja koulun käytössä olevat keinot ovat tässä yksittäisessä tilanteessa käytössä.

Kommentoi

Palvelut