Kiinteistövinkki: Taloyhtiössä riidellään – mikä avuksi?

Taloyhtiöiden sisäiset kiistat pitäisi pystyä sopimaan jossain muualla kuin käräjäsalissa.

Marika Sipilä

Taloyhtiöriitoja syntyy monista asioista. Yleensä se alkaa asukkaiden välisenä pienenä erimielisyytenä, mutta ajan myötä kärpäsestä voi tulla härkänen.

Rivitaloissa on usein pihat riitelyn kohteena ja kunnossapitovastuu, osakasremontit tai autopaikat yleisesti taloyhtiöissä.

Riitely saattaa jatkua vuosia ja päätyä tuomioistuimeen asti, jolloin seurauksena on pitkittyneet taistelut ja suuret kustannukset molemmille osapuolille. Riidalla on myös hyvä tapa heikentää asumisviihtyvyyttä.

Perinteiselle nokkapokkariitelylle on muitakin vaihtoehtoja. Vapaaehtoinen neuvottelu tai sovittelu, lakisääteinen sovittelu tuomioistuimen ulkopuolella tai tuomioistuinsovittelu ovat hyviä vaihtoehtoja.

Etenkin asumisviihtyvyyteen vaikuttavat riidat ovat varmaankin tehokkaampia selvittää muualla kuin raastuvassa.

Vapaaehtoinen neuvottelu ja sovittelu on yleensä nopeaa, kulutkin yleensä ennakoitavissa. Jos sovittelijana on aiheeseen perehtynyt asiantuntija, on hänen avullaan helpompi saada rakentava ja oikeudenmukainen lopputulos.

Usein asiantuntijan roolissa on juristi, mutta joskus neuvottelutiimiin tarvitaan mukaan myös esimerkiksi teknistä osaamista. Parhaimmillaan vapaamuotoinen sovittelu voi perustua tiimityöskentelyyn juridisteknisten asiantuntijoiden välillä.

Monet sovitteluista päätyvät molempia osapuolia edes jokseenkin tyydyttävään lopputulokseen.

Mutta vapaaehtoisessa sovittelussa aikaansaatu sovinto ei ole täytäntöönpanokelpoinen, jos jompikumpi riidan osapuolista ei haluaisikaan sitä noudattaa. Valitettavasti kaikkia riitoja ei pystytä selvittämään, ainakaan ilman sovittelutahtoa tai periaatteen vuoksi riideltäessä.

Moni riita jäisi varmaan syntymättä, jos toimittaisiin ennaltaehkäisevästi. Tässä taloyhtiön hallitukselle lyhyt muistilista erimielisyyksien minimoimiseksi:

1) Tiedottakaa avoimesti yhtiön asioista

2) Lisätkää asukkaiden vuorovaikutusta ja kannustakaa keskusteluun

3) Pitäkää yhtiöjärjestys ajan tasalla ja selkeänä

4) Panostakaa hallinnossa vain yhtiön ja sen osakkaiden edun ajamiseen

Kiinteistöliitto Uusimaan juridistekninen asiantuntemus on jäsenyhtiöiden käytettävissä neuvottelun alkumetreillä.

On hyvä puuttua tilanteeseen heti kun se on todettu, ettei riita pääsisi paisumaan epämääräiseksi vyyhdiksi, jossa enää ei tiedetä, kuka syyttää ketä ja mistä.

Katso www.ukl.fi/palvelut

Sopuisan asumisen helpottamiseksi on opas ”Taloyhtiöriidat – vinkkejä erimielisyyksien hallintaan” (www.kiinteistomedia.fi)

Kirjoittaja on Hyvinkään-Riihimäen-Mäntsälän Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja.

Palsta palvelee kaikkia taloyhtiöissä asuvia ja niissä osakkeita omistavia.

Palstalle voi lähettää kysymyksiä osoitteeseen marika.sipila@ukl.fi

Kommentoi

Palvelut