Verinen tapaus Mäntsälässä muistutti hätäpuhelun soittamisen ohjeistuksesta

Mäntsälän Mustamäessä tapahtui perjantaina 20. marraskuuta tilanne, joka sai ohikulkijan kummastelemaan hätäkeskuksen prioriteetteja.

Kotoaan poistunut Pasi Anttila kohtasi rappukäytävässä karmean näyn: erään asunnon edessä oli suunnaton verilammikko ja ovi auki.

Tapauksessa itseään ilmeisesti loukannut henkilö oli sisällä asunnossa. Paikalla oli myös kolmas henkilö, joka oli soittanut jo hätäkeskukseen.

Tapaukseen ei liittynyt väkivaltaa tai rikosta ja Anttila ei mennyt asuntoon sisälle tarkistamaan henkilön vointia, sillä ei halunnut korona-aikana mennä vieraan asuntoon.

Kolmas henkilö kertoi, että hän on odottanut ensihoitajien saapumista jo yli 30 minuuttia.

Anttila ja kolmas henkilö ihmettelivät yhdessä, miksi hälytysajoneuvolla voi kestää niin kauan saapua paikalle, joten hän soitti hätäkeskukseen vielä uudelleen.

Anttilan kertoman mukaan hätäkeskuksessa oltiin hänelle töykeitä, eikä linjan toisesta päästä kysytty kunnolla tapaturman kokeneen vointia.

– Hätäkeskuksesta kerrottiin, että edellä on kiireellisempi tapaus. Kerroin, että olemme odottaneet jo 30 minuuttia, Anttila kuvailee tilannetta.

Anttila kertoi odottaneensa ambulanssia vielä muutaman savukkeen ajan ja kertoi, että noin 15 minuutin kuluttua ensihoitajat vihdoin saapuivat paikalle.

Tämän jälkeen hän lähti kävelemään Mustamäestä kohti Katinhännäntien huoltoasemaa, jonka kohdalla Anttila huomasi, että kohteeseen ajoi vielä toinen ambulanssi.

Anttila jäi ihmettelemään, että kuinka voi ambulanssin saapuminen kestää näin kauan, vaikka tapaturman kokenut oli selvästi vuotanut silminnähden paljon verta.

Hätäkeskuksen asiantuntija Henrik Vornanen kertoo Mustamäen tapausta koskien, että hätäkeskuksella on käytössä neljä kiireellisyyden kategoriaa.

D kategoriassa saapumiselle asetetaan 2 tunnin takaraja, C kategoriassa 30 minuutin ja B ja A kategoriassa kohteeseen saavutaan niin nopeasti kuin suinkin mahdollista.

Vornanen kertoo, että kategorian C hälytystehtävissä saapumiseen voi vaikuttaa ruuhka tai jonot, jolloin yksikkö voi tulla jostain muualta lähialueelta kuin lähimmästä pisteestä. Tässä tapauksessa yksikkö saapui Hyvinkäältä.

– Hätäkeskuksen työntekijä pyrkii olemaan vuorovaikutuksessa soittajan kanssa ja luomaan kuvan mitä on tapahtunut, jonka jälkeen hän asettaa tehtävälle siten kiireellisyyden.

– On ensisijaisen tärkeää, että tämä onnistuu ja kysymyksiin vastataan, Vornanen selventää.

Vornanen myös kertoo, että tapaturmaiset tapaukset, joihin liittyy verenvuotoa voivat näyttää pahemmilta kuin todellisuudessa ovat:

– Verenvuoto voi hämätä ja vaikuttaa dramaattiselta, sillä pienestäkin haavasta etenkin pään alueella voi tulla paljon verta, mutta välitöntä hengenhätää tilanteessa ei välttämättä ole.

– Tämän vuoksi ensimmäistä soittajaa pyydetään soittamaan uudelleen, jolloin tapauksen kiireellisyysluokitus voi muuttua, ja tässä tapauksessa kiireellisyysluokitus oli muuttunut puheluiden välillä.

Hätäkeskukselta ei voitu kertoa tapaturman kokeneen terveydentilasta enempää tietoa.

Tapaus osoittaa hyvin, kuinka tärkeää on noudattaa hätäpuheluille asetettuja ohjeita:

Kerro, mitä on tapahtunut, kerro tarkka osoite, vastaa kysymyksiin, toimi ohjeiden mukaan, lopeta puhelu, kun saat siihen luvan, kun odotat apua, älä soita muita puheluita ja soita uudestaan, jos tilanne muuttuu.

Kommentoi

Palvelut