Patrick Kujalalle mestaruus Ranskassa ja hopeaa Englannissa

Patrick Kujalan kansainvälinen kausi päättyi ykkös- ja kakkossijaan. arkisto/Alpo Manninen

Alpo Manninen

Nuori mäntsäläläinen autourheilija Patrick Kujala kertoi Mäntsälän Uutisten haastattelussa (MU 4.11.), että hän ja Sam De Haan johtavat Brittein GT3-sarjaa kuuden pisteen erolla.

Viimeinen kilpailut ajettiin Silverstonen radalla viikko sitten. De Haanilla ei aivan kaikki onnistunut ja hän sai ajostaan tuomaristolta 10 sekunnin stop an go -rangaistuksen.

Lyhyessä kolmen tunnin kisassa ei tuollaisen tasoituksen antaminen ole mahdollista ja niin Kujalan autokunta joutui tyytymään Englannin sarjan toiseen tilaan. Autona heillä oli Mercedes AMG.

Kujala matkusti Englannista suoraan seuraavalle kilpailupaikkakunnalle Ranskaan, jossa sunnuntaina 15.11. Paul Ricardin radalla ajetussa kilpailussa oli jaossa GT World Challenge Endurance -mestaruus.

Alex MacDowall, Frederik Schandorf ja Patrick Kujala jakoivat kuuden tunnin ajovuorot suunnilleen tasan. Kujala sai viimeisen ajovuoron hyvissä asemissa.

Kuuden tunnin tultua täyteen Kujala ajoi ruutulipulle luokkansa ykkösenä ja varmisti ajollaan autokuntansa mestaruuden. Autona heillä oli Lamborghini Huracan GT3 EVO.

– Kisa meni juuri niin kuin piti, kaikki osui nappiin. Minä ajoin kaksi viimeistä tuntia ja silloin kaikki oli jo aika selvää, auto piti vain tuoda ehjänä maaliin. Tiimi antoi tarkat käskyt ja kierrosajat, ettei vaan tulisi mitään ongelmia. Se oli helppo kisa!, Kujala iloitsee.

– Koko kausi oli kovaa työtä, etten voi muuta kuin kiittää tiimiä kovasta työstä ja hyviä ajokavereita.

– Tunnelma on nyt iloinen, vaikka viime viikolla oli pettymys Silverstonessa, kun siellä hävittiin. Samin saamasta penaltista huolimatta meillä ei ollut siellä tarvittavaa kyytiä Lamboja vastaan.

– Parin viikon sisällä selviävät jatkoasiat, mutta hyvältä näyttää, kertoo Paul Ricardin radalta soittanut Patrick Kujala.

Aiemmassa haastattelussaan Kujala totesi, että siirtyminen autosta toiseen saattaa olla haastavaa.

Mercedes AMG on etumoottorinen ja Lamborghini keskimoottorinen.

Kujala kuvaili, että Mersu tarvitsee hieman jouheamman ajotavan kuin terävämmin käyttäytyvä Lambo.

Hän totesi, että siirtyminen Mersusta Lamboon on helpompi kuin päinvastoin.

Nyt näiden kahden kilpailuviikonlopun kilpailut olivat siis juuri oikeinpäin ja tulokset senmukaiset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut