Bachia poikineen ja kummisetineen Mäntsälän kirkossa

Lassi Huuhtanen

Monelle tänä päivänä sana ”Bach” luo mielikuvan yhdestä suuresta barokkisäveltäjästä, Johann Sebastian Bachista. Taas 1500-1800-lukujen Thyringenissä sana oli itseomaan synonyymi säveltäjälle ja muusikolle, joita Bachien supermusikaalisessa suvussa oli lukemattomia useassa polvessa.

Perheen isää Johann Sebastian Bachia ei turhaan tituleerata yhdeksi musiikinhistorian merkittävimmäksi tekijäksi. Hän loi täysin ainutlaatuisen tyylin yhdistellen uutta ja vanhaa läpi valtavan tuotantonsa. Hänen töissään polyfoninen musiikki koki korvia hivelevän huippunsa, mutta painui itse asiassa unohduksiin liki sadaksi vuodeksi homofonisen klassismin tieltä, kunnes klassismia seuraavalla romantiikan aikakaudella 1800-luvulla Felix Mendelssohn keksi kaivaa Matteus Passion esiin, rakastui ja alkoi tehdä ansaittua oikeutta Johann Sebastianin musiikille.

Barokista siirryttäessä klassismiin muun muassa Johann Sebastianin vanhimmat pojat Carl Philipp Emanuel ja Wilhelm Friedeman isänsä jalanjälkiä seuraten venyttivät lennokkaasti aikansa musiikin rajoja. Carl Philipp Emanuel saavutti elinaikanaan isäänsä suuremman suosion.

Hänen ja Wilhelm Friedmanin sinfonioita kuullaan nyt Mäntsälän kirkossa 25.11 klo 18 Suomalaisen barokkiorkesterin esittämänä viulisti Anton Steckin johdolla. Konsertissa soitetaan lisäksi Johann Sebastianin hivelevän kaunis viulukonsertto A-mollissa sekä musiikkia barokin itseoppineelta mestarilta Georg Philipp Telemannilta, joka oli Johann Sebastianin ystävä ja Carl Philipp Emanuelin kummisetä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut