Uusi tieurakoitsija aloitti Mäntsälässä

Teiden talvihoitokausi alkoi jo lokakuun alussa ja jatkuu huhtikuun loppuun asti.

– Talvihoitokausi on jo alkanut käytännössäkin liukkauden torjunnalla, pääteiden suolauksena – ja olemmepa ehtineet jo auraamaankin, kertoo Olli Heikkilä, joka on Uudenmaan Ely-keskuksen Mäntsälän ja Porvoon aluevastaava.

Maantiet on jaettu liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin. Ne määrittelevät, missä kunnossa tien on oltava ja kuinka nopeasti hoitotoimet on aloitettava.

Porvoossa ja Mäntsälässä aloittaneiden urakoitsijoiden sopimus kestää 1.10.2025 asti. Heikkilän mukaan alueilla on kohtuullisen vilkkaasti liikennöityjä, vaativan tason urakkateitä.

– Porvoon urakassa vaihtelua aiheuttavat rannikon keliolot. Mäntsälän alueella on myös laaja soratiestö.

Mäntsälän alueurakka koostuu lisäksi Orimattilasta, Pukkilasta, Myrskylästä, Pornaisista ja Järvenpäästä.

Porvoon alueurakkaan kuuluu myös Loviisa, Lapinjärvi ja Askola. Molemmilla alueilla on kaikentyyppisiä eri teitä ja hoitoluokkia.

Käytössä on uusi urakkamalli. Käytännössä vastuut ovat kuten aiemmin, mutta uusi hankintamalli perustuu avoimuuteen ja siihen, että tilaaja on alihankintojen kilpailuttamisessa mukana. Sen pitäisi tuoda läpinäkyvyyttä urakan hoitoon.

Heikkilän mukaan perusajatus on panostaa laatuun.

– Käytössä on uusi ansaintamalli eli urakoitsijan kate ja hoitotöiden kustannukset on eriytetty. Urakoitsijalle maksetaan kiinteä korvaus.

Heikkilä sanoo urakoissa korostuvan liukkauden torjunnan. Alemmalla tieverkoilla huomioidaan myös koulukuljetusreittejä.

Mäntsälän maanteiden hoitourakasta vastaa uusi urakoitsija P.Salonen Oy, jonka sopimusvastaavan Veera Lehtikankaan mielestä uusi hankintamalli helpottaa uusien urakoitsijoiden mukaan tulemista.

Plussaa on myös palkitseminen esimerkiksi ympäristöystävällisemmän kaluston käytöstä. P.Salonen Oy on aiemmin toiminut aliurakoitsijana Vantaalla

Ennakoivaa tien talvihoitoa

Teiden talvihoitoa on muun muassa liukkaudentorjunta, auraus, tienpintojen tasaus, lumivallien poisto ja liikennemerkkien puhdistaminen. Olli Heikkilä Ely-keskuksesta korostaa, että ongelma eivät ole talvikelit vaan läpi talven jatkuva vesisade ja lämpötilojen sahaus nollan molemmin puolin.

– Kuiva pakkaskeli on talvihoidossa ideaali. Päätiestöllä liukkautta torjutaan ennakoiden. Suolaa levitetään silloin joskus plussakelillä, jos on oletettavissa, että tielle voi muodostua kuuraa tai mustaa jäätä.

Suolaamisen, hiekoittamisen ja auraamisen ohella sateisina talvina hoidetaan myös kelirikkoa. Vesisade syö kuoppia sorateihin ja synnyttää kantavuusongelmia teiden runkojen vuorotellen jäätyessä ja sulaessa.

Vesisade tekee reikiä myös asfalttiteille. Kun suojaavaa lumipolannetta ei synny vaan vesijää, on liukkaudentorjuntaa lisättävä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut