Maailmanmestari Patrick Kujala hakee tänä syksynä kahta sarjavoittoa

Patrick Kujala vauhdissa Lamborghinillä. Barwell Motorsport

Alpo Manninen

Patrick Kujalan kiinnostus moottoriurheiluun alkoi 4-vuotiaana, kun isä vei kokeilemaan karting-autoa.

Ajaminen maistui ja jo vuonna 2005, siis 9-vuotiaana, hän voitti Espanjassa ensimmäisen mestaruutensa.

Vuonna 2011 alkoi pyrkiminen ylöspäin ja Kujala ajoi Ranskan Formula Renault 1,6 -sarjassa viidenneksi. Seuraavana vuonna hän voitti juniorimestaruuden Formula Renault ALP 2,0 -sarjassa.

Noina kahtena formulavuotena saivat Kujalan vauhdin kokea kovaksi nykyään F1:ssä ajavat Ocon, Kvyat, Albon, Latifi ja Gasly.

Vuonna 2013 Kujala ajoi sarjan nuorimpana GP3-sarjassa ja sai hankittua ensimmäiset pisteensä.

Seuraavana vuonna 2014 ohjelmassa oli edelleen tavoitteena ajaa täysipainoinen GP3-sarja. Marussia-talli meni kuitenkin konkurssiin ja kausi ei mennyt tavoitteiden mukaisesti.

– Nuorena jokainen haluaa ajaa F1-autoa, mutta kun tuli järkeä päähän niin mietin, että on muitakin sarjoja, eikä niissä tarvittavat budjetit ole niin valtavia kuin formuloissa. GT3-autoilla ajaminen on nyt minun työtäni, Kujala tuumii.

GP3-sarjan jälkeen Kujala sai testiajotilaisuuden Lamborghinin GT -autolla ja ajaminen tuntui heti hyvältä. Niin hyvältä, että tuloksena oli maailmanmestaruus vuonna 2015.

– Oli kiva voittaa MM-kultaa ja mennä Mäntsälän Moottorikerhon palkintogaalaan. Kyllähän ne vähän ihmeissään siellä katselivat, että mikä tämä uusi jätkä on. Kokemus oli kiva ja tunnelma rentoa, aivan erilainen kuin FIA:n gaala, naureskelee nuori mestari.

Kujala on ajanut GT-autoilla siis vuodesta 2015 alkaen ja voittoja ja menestystä on tullut roppakaupalla.

Tämän vuoden GT3-sarjoissa Kujalalla on mahdollisuus lähiviikkoina kuitata kahden sarjan mestaruus.

Ensin on vuorossa Silverstonessa kolmen tunnin kilpailu, jossa ratkeaa Englannin mestaruus. Kujalan autokunta on kuuden pisteen johdossa Mersulla.

Silverstonesta Kujala siirtyy suoraan Ranskaan Paul Ricardin radalle, jossa ratkotaan GT World Challenge mestaruus kuuden tunnin kilpailussa.

Kujalan autokunta, johon kuuluu kaksi muuta kuljettajaa, ovat Lamborghinillään seitsemäntoista pisteen johdossa.

– Mieliratojani ovat Spa ja Silverstone, mutta Paul Ricardilla olen menestynyt aina hyvin. Edellisessä kisassa tiimikaverini ajoi auton muuriin ja kori meni uusiksi. Toivottavasti se toimii yhtä hyvin kuin aiempi. Uskon kuitenkin, että voitamme mestaruuden, meidän ei tarvitse edes voittaa kilpailua, mutta pian se nähdään, suunnittelee Kujala.

GT-autoilla kuljettajien ajovuorot ovat yleensä parin tunnin mittaisia, joten fysiikan on oltava kunnossa. Kujalakin treenaa päivittäin. Hän käy juoksemassa aamulenkin kotimaisemissa ja kuntosalitreenit ovat iltapäivisin.

Kroppaa on pidettävä kunnossa treeneillä, mutta myös oikealla ruokavaliolla. Jos väsyy, silloin tekee virheitä ja meno hidastuu.

Varsinkin yöllä täytyy keskittyä todella hyvin. Ajamisessa pitää huolehtia renkaista, jarruista ja muusta liikenteestäkin.

– Insinöörin kanssa keskustellaan, kuka on takana ja kuka on edessä ja sen perusteella toimitaan. 24 tunnin kisoissa ajetaan yleensä kahden tunnin vuoroissa. Vuoron jälkeen syön pastaa, käyn suihkussa ja koetan nukkua tunnin verran. Sitten on herättävä, juotava kahvit ja nautittava geeli, jotta jaksan vetää seuraavan ajovuoron. Ensimmäinen pitkä kisa oli opettavainen, mutta nyt olen ajanut viisi 24 tunnin kisaa ja menevät jo helposti, Kujala kertoo.

GT-autot on kehitetty kilpa-autoiksi kunkin merkin katuautosta. Ne rakennetaan täysiverisiksi kilpa-autoiksi kilpaosilla. Kujalan Lamborghini painaa noin 1200 kiloa, tehoa on 620 hv.

Kujala kertoo moottoriurheilussa kaikkein nautittavinta olevan voitot. Hän ei varmaankaan vielä lopeta kilpa-ajamistaan pitkään aikaan, mutta suunnittelee jo nyt aikaa ajouran jälkeen.

Hän kertoo olevansa kiinnostunut terveellisestä elämisestä, ihmisen kehosta, sen toiminnasta ja toiminnan parantamisesta. Personal Trainer -työt, valmennus ja muiden kuljettajien auttaminen tuntuu olevan suunnitelmissa.

Kuka?

Patrick Kujala

kilpa-autoilija

syntynyt 15.5.1996 Marbellassa Espanjassa

asuu Mäntsälässä ja edustaa Mäntsälän Moottorikerhoa

ajoi kartingia vuosina 2003–2009 Espanjassa ja Englannissa

vuonna 2011 Ranskan Formula Renault 1,6 -sarja, viides

vuonna 2012 Formula Renault ALP 2,0, juniorimestaruus

vuonna 2013–2014 GP3

vuonna 2015 GT, Lamborghini Super Trofeo, MM-kultaa

vuonna 2016–2020 GT3

Kommentoi

Palvelut