Panimolla osakeanti – 60 prosenttia yrityksestä myynnissä

Yritykset: Panimo Kiiski hakee neljännellä osakeannilla29käyttöpääomaa ja joustoa – ”vielä ei olla myynnin huippua saavutettu”

”Tähän mahtuu vielä”. Panimoyrittäjät Pasi Kiiskinen (vas.) ja Janne Ahola ja takana seinusta, johon olisi tarkoitus tuoda kaksi uutta tankkia. Jesse Helminen

Jesse Helminen

Jos Panimo Kiiskin vuotta pitäisi jotenkin kuvailla, niin ensimmäisenä mieleen tulee sana ”vuoristorata”.

Yrittäjä Pasi Kiiskinen oli jo miltei laittamassa hanskat tiskiin keväällä, kun kesän tapahtumia alettiin koronapandemian vuoksi perua, mutta tässäkin kriisissä oli hopeareunuksensa.

Kulutuksen keskittyminen vähittäistavarakauppoihin näyttää siivittävän Kiisken tuloksen positiivisen puolelle.

Positiivisen tuloksen myötä Panimolla on myös käynnissä neljäs osakeanti. Pasi Kiiskinen myöntää, että aiemmat osakeannit eivät onnistuneet aivan odotusten mukaisesti, mutta kerätyllä pääomalla panimo saatiin aluilleen:

– Silloin myytiin vain ajatuksia, mutta saatiin sen verran porukkaa mukaan, että saimme pankkilainan ja Finnveran mukaan.

Nyt neljännellä osakeannilla olisi tarkoitus vihdoin laajentaa toimintaa ja hakea käyttöpääomaa ja joustoa. Myynnissä on 60 prosenttia yrityksestä ja annilla haetaan 400 000 euroa.

Onnistuminen tuplaisi nykyisen kapasiteetin ja samalla panimolla siirryttäisiin uuden pullotuskoneen myötä pienempiin, 0,33-litraisiin pulloihin.

– Nyt menee kaikki mitä tehdään eli tankit ei ole niin sanotusti joutokäynnillä, eli uusia tankkeja olisi saatava.

Osakeannin onnistumisen myötä yhtiö olisi myös velaton.

Uusien yrityksien tapaan ensimmäiset vaikeat vuodet näyttävät pian siirtyvän taka-alalle ja joulumyynnin vielä kiihtyessä on tulos jäämässä tältä vuodelta selvästi plussalle.

Mäntsäläläinen menestystarina on nyt siis kääntämässä uuden luvun lyhyessä historiassaan.

– Pari vuotta varmasti vielä vierähtää, että vaikka tehdään tulosta, niin se kaikki menee vielä firmaan itseensä, mutta siitä eteenpäin näyttää siltä, että alkaa saamaan jotain takaisinkin, kertoo Kiiskinen.

Panimon markkinointi pyörii edelleen pitkälti ”puskaradion” kautta, mutta lisääntyneen kapasiteetin myötä markkina-aluetta pystytään laajentamaan.

Tosin Kiiskisen yhtiökumppani Janne Ahola huomauttaa, että nykyiselläkin markkina-alueella on paikkoja, joihin ei olla pystytty tarjoamaan tuotteita.

Vielä ei ole siis saavutettu myynnin huippua

Levikkialueen suurentuessa ja tuotantokapasiteetin kasvaessa panimolla onkin harkinnassa palkata ehkä tulevaisuudessa yksi henkilö pelkästään myyntiin ja markkinointiin.

Yhtiö suunnittelee laajentavansa levikkialueen 100 kilometrin säteelle.

Hyvästä tuloksesta huolimatta kulunut vuosi ei ole ollut helpoimmasta päästä. Tammi- ja helmikuu ovat alalla hiljaisimpia kuukausia, ja heti perään iskenyt koronapandemia asetti liiketoiminnan jatkamisen vaakalaudalle:

– Kyllä se jotenkin tuli todelliseksi, kun katsoi listasta ravintoloita joihin myytiin, niin 11 niistä oli lopettanut, Kiiskinen huokaisee.

– Meillä menee onneksi kauppoihin noin 70 prosenttia myynnistä, mutta panimoilla joilla myynnit on toisinpäin on varmasti nyt vaikeaa.

Osakeanti:

Uusien B-osakkeiden merkintähinta on 200 euroa/osake.

Tarjottavien osakkeiden kokonaismäärä on 2000 kappaletta. Annin toteutuessa kokonaan yhtiön osakkeiden määrä on 100 kappaletta A-osaketta ja 3014 kappaletta B-osakkeita.

Osakeanti alkoi 12.10.2020 ja päättyy 30.6.2021.

Kommentoi

Palvelut