Monipuolinen moottorimies – Tuukka Hallia kiihdyttelee sorateillä ja virtuaalisarjoissa

Tuukka Hallia valmistautumassa ajosessioon jossakin Kärkölän seudulla. arkisto/alpo manninen

Alpo Manninen

– Rallipelit tulivat tutuiksi jo muksuna, kavereiden kanssa pelattiin ja ajettiin kilpaa. Vanhempana tuli harrasteltua tietokoneita, joten nyt oli mahdollista oikeiden kilpailujen puuttuessa ajaa virtuaaliralleja, kertoo Tuukka Hallia.

Hallia voitti kolme virtuaalisarjaa. Viimeisimmässä Laukaan Moottorimiesten järjestämässä Kitcar eRallycupissa Hallia voitti kahdeksasta osakilpailusta viisi ja oli selvä mestari.

– Virtuaaliajamisessa on tietenkin jotakin yhtäläisyyttä oikean ajamisen kanssa, siinä voi ottaa riskejä, joita oikealla autolla ei voi ottaa. On se kuitenkin niin paljon erilaista, että eipä siitä oikeaan kilvanajamiseen taida olla paljon etua, tuumii Hallia.

Vuoden 2019 Tuukka Hallia ajoi isänsä Tomin kanssa samalla nelivetoisella 500 heppaisella Mitsubishillä. Tuukka junioreissa ja isä yleisessä.

– Tuli hyvää tulosta, yleensä olin junioreiden nopein ja muutamassa kilpailussa olin jopa koko kilpailun nopein. Mestaruutta ei tullut, kun luokassani ei ollut tarpeeksi osanottajia, tuli voitoillakin vain osapisteitä. Tälle vuodelle säännöt olisivat muuttuneet oikeiksi, mutta koko sarja jäi ajamatta koronan vuoksi.

Viimeisimmän rallisprint-kilpailun Hallia ajoi Saarijärvellä muutama viikko sitten. Hallia voitti luokkansa ja oli yleiskisan kakkonen. Voiton vei paikkakuntalainen pitkän linjan ralliautoilija Jarkko Nikara. Kolmanneksi jääneellä Suomussalmen Kai Hyttiselläkin on todella pitkä ura kilpailijana. Koko kolmikko ajoi nelivetoisilla Mitsuilla.

Hallia on päässyt ajamaan myös rallia vuonna 2020. Ajokiksi on valikoitunut M-Sportin tehtaalla Puolassa tehty litran etuvetoinen Fiesta R2.

– Fiesta on etuvetoinen, siitä puuttuu siis Mitsuun nähden 300 hevosvoimaa ja kardaani, mutta on se hieno peli ajaa. Se kun on tehty juuri rallikäyttöön. Esimerkiksi hypyn jälkeen se laskeutuu tiehen kuin kissa, kun taas Mitsu voi pompahtaa kerran tai kaksikin hypyn jälkeen. Fiestaa pystyy säätämään monipuolisesti ja säädöt myös vaikuttavat. Me vaan emme ole vielä ehtineet perehtyä kaikkiin mahdollisuuksiin, Hallia vertailee.

Hallia on saanut sovittua jo ensi vuoden SM-sarjan ajamisesta Fiestalla, mutta auto tullaan päivittämään ennen kauden alkua R4:ksi, jolloin Hallian autokunta on samalla viivalla toisten kanssa.

Tavoitteena on tietenkin SM-sarjan voitto ja sitä kautta harrastuksen jatkuminen eteenpäin ja ehkäpä joskus ammatiksikin.

– MM-tason ukkoja on taustajoukoissa, on kuntovalmentajakin, eikä tule mieleen, että jotakin puuttuisi. Ehkä rahoituksessa on vielä tekemistä, mutta muuten kausi voisi alkaa, kertoo ainakin jo kolmannessa polvessa kilpaa ajava Hallia.

Fakta

Tuukka Hallia

18-vuotias

opiskelee automekaanikoksi Järvenpään Keudassa, asuu Tuusulan Kellokoskella

ralli, rallisprint, e-urheilu

Mäntsälän Moottorikerho

Askolasta luokkavoitto

Meritoitunut Jari-Matti Latvala näytti odotetusti muille vauhdikkaimman ajamisen mallia lauantaina Askolan Granit -rallissa, jonka kilpailukeskus oli Keravalla. Itse kisareitti kulki pääosin itäisellä Uudellamaalla – Askolassa, Mäntsälässä ja Pornaisissa sekä Porvoossa.

Latvala kartturinaan Juho Hänninen ehti neljän erikoiskokeen ja yhteensä 34 kilometrin rallin maaliin hieman yli kuusi sekuntia nopeampana kuin Kalle Markkanen.

Voittajan menopeli ehti vaihtuakin vielä hieman ennen lähtöä, katsastuksessa. Työvälineeksi Latvalalle saatiin lopulta Celica, jolla oli mestaroitu jo ammoin Ruotsin rallissa.

Ilmoittautuneita oli kansalliseen kauteen ennätykselliset 178, ja maaliin asti päässeitäkin kertyi 130.

Tuukka Hallia otti uransa neljännessä rallissa ensimmäisen luokkavoittonsa ja oli yleiskisan seitsemäs Latvalasta 1.09,9 jääneenä.

Nuotteja kellokoskelaiselle luki Reeta Hämäläinen. Luokkavoitto irtosi 5,2 sekunnin erolla seuraavaan.

– Tätä olin toivonut ja tavoitellut, eikä kisa onneksi mennyt pilalle ”markan vian” takia. Tähän oli loistava päättää kisavuosi ja suunnata katseet tulevaan kauteen sekä ensin siinä Tunturiralliin, Hallia sanoi.

– Keväällä pitäisi valmistua (koulusta). Rallihommia kummempia jatkosuunnitelmia ei vielä ole, Hallia päätti.

Kommentoi

Palvelut