Navigator-lehti: Maailman 400 risteilyaluksesta vain 30 on toiminnassa – Suomen telakoilla rakentaminen jatkuu entisellään

Noin puolet maailman risteilyasiakkaista on viime vuosina tullut Pohjois-Amerikasta, joten USA:n no-sail orderilla on kokonaisuuteen ratkaisevan merkittävä vaikutus koko alaan. Katri Kastikainen-Kivelä

Crista Lassfolk-Feodoroff

Koronapandemia on pääosin pysäyttänyt risteilytoiminnan kaikkialla. Maailman noin 400 risteilyaluksesta vain kolmisenkymmentä on toiminnassa tai aloittelemassa risteilyjään lähiviikkojen aikana. Asiasta uutisoi Navigatormagazine.

Lehden mukaan varustamot ovat olleet ylioptimistisia ilmoitellessaan risteilyjensä aloittamisaikatauluista. Moni on jo joutunut perumaan suunnitelmiaan, kun koronapandemia ei hellitäkään otettaan.

Joka tapauksessa risteilyalukset ovat väistämättä uuden edessä ympäri maailman. Uutta normistoa kehitetään Navigator-lehden selvityksen mukaan alalla ahkerasti, mutta työ on vielä pahasti levällään.

Ylivoimaisesti runsaimmat asiakasvirrat tulevat risteilyille Pohjois-Amerikasta: heidän osuutensa on noin puolet koko maailman risteilyalusten asiakaskunnasta. Alueella on voimassa USA:n viranomaisten määräämä No-sail order eli seilaaminen on kielletty kokonaan ainakin lokakuun loppuun saakka.

Euroopassa risteilyjä on aloitettu varovaisesti joissain maissa, kuten Suomessa, mutta toiminta on tarkasti kontrolloitua.

Kaukoidässä kotimaan risteilyjä on aloiteltu jo kesällä ainakin Taiwanissa. Navigator-lehden mukaan on jo selviä merkkejä siitä, että myös Singapore, Hongkong ja Kiina käynnistävät risteilytoimintaa lähiviikkoina.

Suomessa telakkateollisuuden tilanne on lehden mukaan yllättävän hyvä.

Risteilylaivatelakoiden tilauskanta COVID-19:n puhkeamisen aikana oli suurempi kuin koskaan historiassa. Kuluneen seitsemän kuukauden aikana yhtään risteilylaivatilausta ei ole peruutettu. Myöskään tilausoptioihin ei ole koskettu lukuun ottamatta kolmea pientä expedition-laivaa, joiden merkitys kokonaisvolyymin on häviävän pieni.

Varustamot ovat kuitenkin halukkaita siirtämään tilaustensa toimitusaikatauluja 6–12 kuukautta, mutta uudet toimitusajat ovat vielä julkaisematta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu