Suomenmestari ei kiihdyttele kaduilla

Miika Aaltonen esittelee viime kesänä saalistettuja pokaaleja. Mestaruuspalkinto on vielä vastaanottamatta. alpo manninen

Alpo Manninen

Mäntsälässä on runsaasti kiihdytyskilpailuihin osallistuvia moottoriurheilijoita, mutta Miika Aaltonen on ollut ainoa täkäläinen moottoripyörällä kiihdytysajoja ajava.

Aaltonen osallistui ensimmäistä vuotta aikuisten sarjaan, joten Suomen mestaruuden saavuttaminen on siinäkin mielessä merkittävää. Hän olisi voinut ajaa edelleen vielä junioreissa.

– Kahdessa ensimmäisessä kilpailuissa voitin ja kolmannessa ajoin toiseksi. Itse asiassa mestaruuteen olisi riittänyt toiselle kierrokselle pääsykin, mutta tietenkin jokaisessa kilpailussa yritetään saada paras tulos, kertoo nuori mestari.

Isä Harri kertoo, että kipinä kiihdytysurheiluun alkoi, kun he pääsivät Arto Sulopuiston vieraana seuraamaan Alastarolla ajettuja kiihdytyskisoja.

Homma alkoi pienellä Honda Monkeyllä, mutta seuraavaksi Miikalle hankittiin Kawasaki 636, joka muutettiin vastaamaan junioriluokan sääntöjä. Pyörää madallettiin ja pidennettiin sekä asennettiin taakse keulintaraudat.

Koneen ja vaihteiston osalta pyörä oli aivan vakio. Junnuluokassa Miika ajoi kaksi vuotta ja täksi vuodeksi oli Kawasakin muuttaminen vastaamaan katupyöräluokan vaatimuksia.

– Ajoimme viime kesänä noin yhdentoista sekunnin indekseillä, kun pyörä ei toiminut aivan sataprosenttisesti. Joka lähtöön indeksiä vaihdetaan sen mukaan, miten olosuhteet kehittyivät. Indeksiin vaikuttavat tuuli, ilmanpaine ja tietenkin rata.

Liikkeelle lähdetään 10 000–11 000 kierroksella riippuen juuri noista olosuhteista. Viitosella saavutetaan 400 metrin päässä oleva maali.

– Kaikki ajamiseen liittyvä, siis lähtö ja vauhti ovat mukavia, mutta viikonlopulla on paljon odottamista ja silloin keskittyminen on säilytettävä. Minä en ajattele oikeastaan mitään muuta kuin kisaa. Seuraan, mitä ympärillä tapahtuu ja keskityn oleelliseen. Niin keskittyminen säilyy hyvänä, tuumii Aaltonen.

– Jos vielä ensi kesänä ajetaan, niin yhteistyökumppaneita sopisi toimintaamme enemmänkin. Kiihdytysurheilussa matkat ja kisaviikonloput ovat pitkiä. Yleensä lähdemme jo torstaina, perjantaina ajetaan harjoituksia, lauantaina ovat lajittelut ja sunnuntaina pudotusajot. Paljosta auttamisesta on kiitettävä Jyränköä, Puistoa ja Korhosta, Harri Aaltonen kiittelee.

Miika Aaltonen ajelee jo autolla, kun on saanut ajokortin kouluun kulkemista varten.

Moottoripyörää hän ajaa vain kilpailuissa. Siellä hän saa tyydytettyä vauhdin nälkänsä, eikä tarvitse lähteä yleisille teille näyttämään ajotaitoja.

Fakta

Miika Aaltonen

17-vuotias kiihdytysmoottoripyöräilijä

opiskelee Järvenpään Keudassa koneistajaksi

Mäntsälän Moottorikerho

Kawasaki 636, 115–130 hv, 16 000 kierr./min

harrastuksena lisäksi vapaasti lentävät lennokit ja S-Mersun kunnostaminen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut