Kuuma-kunnille messunäkyvyyttä

Asuntomessut: Kuuma-kuntien digikampanja tavoitti lähes miljoona henkilöä. Kyselyyn vastanneista valtaosa muuttaisi mieluiten Tuusulaan.

Pornaisten kunnanjohtaja Hannu Haukkasalo ja Laurean opiskelija Wilma Laaksonen Kuuma-seudun messuesittelijöinä.

Tero Vähämäki

Kuuma-seudun kunnat olivat vahvasti näkyvillä Tuusulassa elokuussa järjestetyillä asuntomessuilla.

Kunnat päättivät toteuttaa yhdessä yhteisen asumisen markkinointikampanjan teemalla ”Elämä on grillijuhlaa”. Kampanjan tarkoituksena oli kertoa seudun monipuolisista asumisen mahdollisuuksista sekä lisätä Kuuma-seudun tunnettuutta.

Seutua markkinoitiin messuilla olevan osaston lisäksi digimarkkinoinnilla.

Kuuma-seudun yhteistyöjohtaja Antti Kuuselan mukaan kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun 10 kuntaa yhdistää voimansa näin laajaan kampanjaprojektiin.

Markkinointia kohdennettiin ennen kaikkea pääkaupunkiseudulle ja suuriin kaupunkeihin.

– Saimme vastauksia (sivuilla olevaan kyselyyn) reilut 2000 kappaletta ja tulokset ilahduttavat meitä kovasti. Kuuma-seutu mielletään muun muassa nuorekkaaksi, hauskaksi ja rennoksi paikaksi asua. Ja sitähän tämä on. Mahtavaa, että se välittyy myös ulospäin, messutyöryhmän puheenjohtajana toiminut Tuusulan elinvoimajohtaja Kristiina Salo kertoo.

Grillijuhla.kuuma.fi sivustolla kyseltiin myös muun muassa, mihin Kuuma-kunnista vastaaja mieluiten muuttaisi.

Kyselyssä parhaiten pärjäsi Tuusula, selkeällä erolla Sipooseen ja Järvenpäähän.

Muut kunnat olivat järjestyksessä Kirkkonummi, Nurmijärvi, Hyvinkää, Kerava, Vihti, Pornainen ja Mäntsälä.

Antti Kuusela kertoo yllättyneensä, että Kuuma-seudusta erityisen kiinnostuneita olivat asukkaat, jotka asuvat tällä hetkellä Turussa.

– Voi olla, että turkulaiset, jotka pendelöivät Helsinkiin töihin ovat kyllästyneet työmatkan takkuamiseen ja haluavat muuttaa lähemmäksi. Nyt kun he oppivat tuntemaan tätä seutua ja tämän alueen tarjontaa, ehkä he haluavat asua lähellä Helsinkiä, paikassa jossa on luontoa, mukavammissa olosuhteissa ja edullisemmin, Kuusela pohti.

Järkevän hintaista asumista Helsingin kupeessa oli myös yksi markkinointiteemoista.

Markkinoinnin kokonaiskustannukset olivat yhteensä noin 50 000 euroa, eli 5 000 euroa kuntaa kohden.

Yhteistyöjohtaja kertoo olevansa tyytyväinen rahalla saatuihin tuloksiin ja näkyvyyteen.

– Digikampanjamme tavoitti lähes miljoona silmäparia ja asuntomessuillakin kävi 70 000 vierailijaa. Saimme nostettua Kuuma-seudun tunnettuutta ja luotua vankempaa mielikuvaa alueen asumismahdollisuuksista. Kampanja onnistui siis varsin hyvin.

Tämä käy ilmi myös Elämä on grillijuhlaa -kampanjasta vastanneen mainostoimisto Ohoi Creativen yhteenvetodokumentista.

Grillijuhla.kuuma.fi-sivuston uusien kävijöiden määrä liki kolminkertaistui asuntomessujen aikana.

Kunnat aikovat alustavien suunnitelmien mukaan jatkaa asumisen yhteismarkkinointia myös ensi vuonna. Painopiste on digitaalisessa näkyvyydessä.

- Markkinointi ei välttämättä tapahdu fyysisesti Lohjan asuntomessuilla, vaan mietimme muita toteutustapoja, Kuusela sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut