Sukulan liikenteen historia saatiin kansien väliin

Lasse Herrala

Mäntsälä on ollut paitsi linja-autoliikenteen merkittävä keskus, myös monen liikenneyrittäjän kotipaikka.

Parhaimmillaan Mäntsälässä on ollut seitsemän liikennöitsijää. Nykyään Mäntsälässä toimii enää pari liikennöitsijää.

Yksi suurimmista oli Sukulan Linja Oy, jonka historiakirja julkistettiin yhdessä entistetyn linja-auton kanssa. Kirjan on koonnut Hannu Laitinen.

Runsas kuvitus eri vuosikymmenten busseista avaa lukijalle näkymän Sukulan toisesta pitkänokkaisesta Vanajasta useisiin Volvon moottorilla varustettuihin autoihin 2000-luvun alkupuolelle.

Sukulan Linjan koti oli Hirvihaarassa, josta hoidettiin liikennettä ja korjattiin sekä huollettiin autot vuosikymmenten ajan.

– Niilo Sukula oli omalla tavallaan periaatteen mies. Kuljettajan täytyi olla siististi pukeutunut ja käytös täytyi olla hyvä, kirjaa Laitinen.

Sukulan Linjan perustaja Niilo Sukula (1904- 94) aloitti ammattimaisen liikenteen kuorma-autolla 1927 ja parin vuoden kuluttua autoja oli jo kaksi.

Nuori Sukula oli kuitenkin kiinnostunut myös henkilöliikenteestä. Niinpä hän haki alkuvuodesta 1930 yhdessä Ilmari Voutelinin ja Kauno Rimhasen kanssa liikennelupaa Helsinki–Jyväskylä-linjalle. Lupa hylättiin kilpailijoiden vastustaessa.

Toinen haku tuotti tuloksen ja ensimmäinen vuoro Helsingistä Jyväskylään ajettiin lokakuussa 1930.

Matkaan kului sen ajan tiet ja auto huomioon ottaen 11 tuntia 20 minuuttia. Välillä pidettiin kahvitaukoja. Mittaa tälle linjalle kertyi 324 kilometriä. Nykyään väli ajetaan 3,5 tunnissa.

Ensimmäinen yhdessä Rajalan kanssa ajettu pikavuoro aloitti heinäkuussa 1951. Aiempaan verrattuna matka-aika lyheni kaksi tuntia 45 minuuttia. Matka lyheni kolme kilometriä.

Autoemännät tulivat pikavuoroihin ja Sukulan Linjalla oli autoemäntä aina yhtiön loppuun saakka, vuoteen 2007.

– Parhaimmillaan Sukulalla oli 23 linja-autoa, laskee Timo Lehtonen, kirjan kustantaja.

– Ala on muuttunut ja keskittynyt rajusti varsinkin tällä vuosituhannella, kertoo Lehtonen, joka pitää Suomen ainoaa linja-automuseota Laviassa.

– Myimme Sukulan Linjan Koiviston Auto Oy:lle, kuvaa yhtiön viimeinen toimitusjohtaja Timo Turunen, Niilo Sukulan tyttären poika.

– Junarata Keravalta Lahteen muutti kaiken. Vuosi 2007 oli sopivin aika luopua.

Koiviston Autolle siirtyi 12 bussia ja yksi pakettiauto.

Vanhan auton kunnostus oli haastava projekti

– Isä puhui, että Sukulalla olisi edullinen projekti myytävänä, muistelee Timo Jätyri.

– Siitä alkoi haastava työ, kun ostin vuoden 1972 Volvo B58:n, joka oli heikossa kunnossa.

Toimitusjohtaja Raimo Turusen ideana oli kunnostaa ”museoauto” ruskareissuille Lappiin. Bussi hankittiin ja sitä alettiin kunnostaa. Kun toimitusjohtaja menehtyi, Jätyri lupasi saattaa työn loppuun.

– Auton kori oli tehty Wiimalla Vantaalla. Kori oli laho ikkunoihin saakka, minkä vuoksi korityötä oli paljon. Myös moottori on vaihdettu. Päätin, että auto maalataan Sukulan väreihin. Myös verhoilu on uusittu.

– Tällaisia autoja ei enää ole jäljellä. Tästä tulee museoauto.

Kunnostettua autoa sai ihailla Mäntsälän linja-autoasemalla samalla kun Sukulan Linjan historiasta kertova kirja julkaistiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu