Vaikuta kunnan some-viestintään

Mäntsäläläinen Tapani Elonheimo vastasi kyselyyn ensimmäisten joukossa. Hänen mielestään on hyvä, että kunta on mukana sosiaalisessa mediassa, mutta se ei saisi jäädä ainoaksi foorumiksi. ”Some on kuin suo, sinne voi juuttua, tai sieltä kokonaan puuttua, parempi pitkospuita osata käyttää, ja sillä tietä muille näyttää”, hän muotoilee. Katri Heinmurto

Katri Heinmurto

Mäntsälän kunta kartoittaa asukkaiden ja Mäntsälästä kiinnostuneiden toiveita sosiaalisen median viestinnän kehittämisestä.

Kuntalaisilla, kesäasukkailla tai esimerkiksi Mäntsälässä töissä käyvillä on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten kunta jatkossa viestii sosiaalisessa mediassa.

Kyselyssä kartoitetaan osallistumisen ja osallisuuden lisäämisen mahdollisuuksia. Nyt voi kertoa, mikä olisi itselle paras tapa osallistua esimerkiksi lapsivaikutusten arvioinnin tekemiseen tai mielipiteen ilmaisuun lain edellyttämissä kuulemisissa.

Missä sosiaalisen median kanavissa toivoisi kunnalta aktiivisuutta – jos toivoisi – vai olisiko parempi, että kunta unohtaa sosiaalisen median?

Sosiaalisen median yhdenvertaiseen saavutettavuuteen on mahdollisuus esittää toiveita. Samoin voi kertoa, miten Mäntsälän viestintä sosiaalisessa mediassa huomioi erityisryhmien tarpeet. Tarvitaanko vaikkapa kuvatulkkausta tai jotain muuta?

”Ei-somettajia” toivotaan myös vastaajiksi, koska on tärkeää kuulla mielipiteitä myös sellaisilta, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa. Vastaajia toivotaan niin nuorista kuin ikäihmisistä. Kysely soveltuu erinomaisesti myös yläkoulun ja toisen asteen oppilaitosten oppitunnilla tehtäväksi.

Linkki kyselyyn löytyy kunnan nettisivuilta. Lomaketta saa myös kunnantalolta palvelupiste Vinkistä tai pääkirjastosta, ja paperilomakkeet voi palauttaa samoihin osoitteisiin. Vinkistä voi myös tilata kyselylomakkeen postitse kotiin.

Kyselylinkki on avoinna ainakin 6. syyskuuta asti, mahdollisesti pitempään. Paperilomakkeet kannattaa tilata ja palauttaa heti, jotta ne ehtivät takaisin kuntaan syyskuun alussa.

Vastaaminen vie nopeimmillaan 10 minuuttia. Avoimet kysymykset eivät ole pakollisia, mutta kyselyssä on mahdollista esittää myös omia ideoitaan laajemmin. Vastaukset käsitellään nimettöminä, eikä tunnistettavia henkilötietoja kerätä.

Kunta arpoo vastaajien kesken kolme liikelahjaa kiitokseksi osallistumisesta. Yhteystiedot voi jättää kyselyyn vastaamisen jälkeen erillisellä lomakkeella, jolloin vastaukset eivät yhdisty kyselyn vastauksiin.

Vastauksista kootaan kunnalle ehdotus sosiaalisen median viestinnän kehittämisestä.

Tutkimuksen ja ohjeistuksen tekee kasvatustieteen maisteri, kauppatieteiden ylioppilas Katri Heinmurto pro graduunsa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun osana yritysten taloustieteiden ja viestinnän johtamisen opintoja.

Kyselylinkki: www.mantsala.fi

Lomaketilaukset: palvelupiste@mantsala.fi / 040 314 5273

Kommentoi

Palvelut