Näin suomalaiset remontoivat koronakevään aikana, paljastaa K-Raudan data –  Ostetulla laudalla voisi rakentaa polun Yhdysvaltoihin asti

Kuvituskuva. Armi Salonen/Arkisto

Minna Harmaala

Koronakevään rajoitukset synnyttivät Suomessa remontti- ja piharakentamisen buumin, kertoo K-Rauta kuluttaja-asiakkaidensa ostodatan pohjalta.

Kevään aikana suomalaiset rakentelivat erityisesti terasseja. Kuluttajat hullaantuivat terassien tekemiseen niin, että K-Raudoista ostetulla terassilaudalla voisi rakentaa polun Suomesta aina Yhdysvaltoihin asti.

– Kotimaista terassilautaa myytiin kevään aikana ennätysmääriä. Terasseista halutaan isoja, sillä pihalle siirtyy yhä enemmän kodin toimintoja. Pihakeittiöiden ja grillien myynti on edelleen jatkanut kasvuaan. Kevään aikana myös pihalla viihtyminen ja arjesta nauttiminen on korostunut, sanoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere tiedotteessa.

Myös K-Raudan remonttineuvontaan tulleista kysymyksistä ylivoimainen enemmistö on koskenut terassia – joko sen rakentamista tai pintakäsittelyä. Myös ulkomaalauksesta on kysytty paljon ja täysin uutena teemana ovat nousseet esiin erilaiset piharakennukset, kuten vierasmajat.

– Nyt kun terassit ovat Suomessa kevään jäljiltä kunnossa, niin voi olla että seuraavaksi vuorossa ovat piharakennusten suunnittelu ja rakentaminen. Kenties pienet piharakennukset ovat seuraava hitti suomalaisten pihoille, ennakoi Pere tiedotteessa.

Pihoja paranneltiin kevään aikana myös muuten kuin terassin osalta.

Hittituotteiksi nousivat ulkoporeammeet ja paljut, joiden myynti kasvoi K-Raudoissa jopa 150 prosenttia.

Multaa, pihakiviä, kuorikatteita ja kukkaruukkuja puolestaan on myyty melkein tuplamäärä edelliseen kevääseen verrattuna, samoin marjapensaita ja hedelmäpensaita. Myös yrttien menekki on ollut kovaa.

– Oma piha on varmasti tarjonnut kevään aikana ajanvietettä ja paikan puuhastella turvallisesti. Pihalla halutaan myös viihtyä: kasvien menekki kasvoi kun pihoja ja parvekkeita on sisustettu viihtyisiksi. Hyötykasvien kiivas kysyntä on yllättänyt, arvioi Olli Pere tiedotteessa.

Myös verkkokauppa kasvoi selvästi. Hittituotteeksi nousivat puutavaran lisäksi erilaiset mökeille sopivat käymälät.

Ostodata on peräisin K-Raudan 132 myymälän ja verkkokaupan huhti-toukokuun myyntitilastoista. K-Rauta on Suomen suurin rautakauppaketju.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu