Rehtori Taina Ahoselle diplomi työhyvinvoinnista

Opetuksessa hyödynnetään pelejä. Välinehyllyssä rehtori Taina Ahosen viereltä kurkistavat Bee-Botit pesästään. Mehiläisrobotteja käytetään ohjelmoinnin opetukseen. Lasse Herrala

Lasse Herrala

Opettajien ammattijärjestö on palkinnut Kirkonkylän koulun rehtori Taina Ahosen työhyvinvoinnin hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Ahonen sai osaamisestaan OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkaisen allekirjoittaman diplomin.

”Onneksi olkoon esimerkillisestä työstäsi, erinomainen esihenkilö ja johtaja. Olet työssäsi taitava pedagoginen johtaja, joka organisoi työt tasapuolisesti kaikille. Johtotehtävissäsi olet oikeudenmukainen ja käsittelet työyhteisösi muutokset hienosti ennakoiden. Alaisuudessasi työskentelevät opetusalan työntekijät voivat aidosti vaikuttaa omaan työtään koskeviin päätöksiin. Johdat työyhteisösi toimintaa esimerkillisesti myös ongelmatilanteissa”, kirjoittaa Luukkainen.

– Työtä koulussa tehdään yhdessä, korostaa Ahonen.

– Olemme koulussa lapsia varten. Emme pysty mihinkään, ellei tehdä aktiivista yhteistyötä kotien kanssa.

– Vaikeitakin asioita on helppo ottaa puheeksi, kun ollaan samalla puolella. Arvokasta on vaihtaa tärkeitä tietoja, jotta pystytään edistämään lapsen oppimista ja hyvinvointia.

Rehtori on aamuisin ottamassa vastaan oppilaat koulun rapuissa toivottaen hyvät huomenet. Koulussa halutaan olla lapsen kanssa ja lasta lähellä.

Kiitosta saa hankalienkin asioitten nostaminen pöydälle ja rakentava keskustelu niistä. Työntekijöitä kuullaan ja asioihin suhtaudutaan vakavasti. Lapsi on kaiken keskiössä.

”Rehtorina hän kuuluu nopean toiminnan joukkoihin. Hän ei aikaile päätöksissään eikä mene pykälien taakse. Hänellä on selkeät päämäärät ja tavoitteet Kirkonkylän koulun kehittämiseksi. Koko henkilökunnan sitoutuminen asioihin ja päätöksiin on hänelle tärkeää”, todetaan paikallisen opettajayhdistyksen hakemuksessa.

Opettajakunta kokee, että yksittäisten oppilaiden huomioonottaminen on todella pitkälle vietyä. Ahonen ottaa usein myös oppituntien aikana oppilaita luokseen työskentelemään, vaikka hänellä on hallinnollisia töitä.

Oppilaat tietävät, että hänen työhuoneeseen voi aina tulla, vaikka kesken oppitunnin.

Työhuone huokuu positiivisuutta eivätkä oppilaat koe sitä rangaistuspaikkana. Työhuoneensa ovi on aina auki kaikille, oli kyseessä iloa tai surua.

Opettajat ovat kokeneet, että rehtori kulkee heidän rinnallaan ja tukenaan. Tästä esimerkkinä on monet arjen tilanteet. Rehtori saattaa sijaistaa opettajia tai mennä liikuntatunneille toiseksi opettajaksi, jos opetusryhmä on haastava ja opetusta on eriytettävä.

Johtajuudesta kertoo, että rehtori uskaltaa tarvittaessa tehdä sellaisiakin päätöksiä, joita henkilökunta vastustaisi.

– Kun koulu aloitettiin loppukeväästä, jouduimme testaamaan valmiuttamme hoitaa poikkeuksellinen tilanne, muistelee Ahonen päivää, jolloin koulussa ilmeni koronavirustartunta.

Oli hyvä toimia, kun oli tarkat suunnitelmat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut